Bruce Dickinson: rock star noaptea, pilot ziua

260 vizualizări

Pe durata ultimului zbor Lufthansa, am gasit in revista lor de bord (Lufthansa Magazine) un interviu cu Bruce Dickinson, vocalul trupei Iron Maiden care m-a incantat.

M-a incantat pentru ca de aceasta data artistul nu vorbea doar despre muzica si formatia sa ci despre hobby-ul sau devenit meserie: acela de pilot. Tocmai pentru ca mi-a parut un articol interesant am decis ca merita tradus in limba romana si publicat.

Bruce Dickinson a cantat in diverse formatii, in baruri, in perioada anilor `70 cand studia istoria la Londra. 1981 ii aduce momentul de inspiratie cu Iron Maiden care a vandut de-a lungul timpului 90 de milioane de albume si este considerata una dintre cele mai de succes formatii.

In 1990, in timpul unei vacante, a luat lectii de zbor si a fost atat de incantat de experienta incat a decis sa isi ia licenta de pilot. Ca si capitan calificat pentru zborurile pe aeronave Boeing 737 si 757, Bruce a lucrat pentru mai bine de zece ani pentru Astraeus Airlines, in primul rand ca si pilot si apoi ca si sef al departamentului marketing. In 2012, Bruce Dickinson infiinteaza compania aeronautica Cardiff Aviation.

BruceDickinsonCockpit

Lufthansa Magazine (LM): Domnule Dickinson, ce este mai obositor – un zbor de durata sau un concert Iron Maiden?
Bruce Dickinson (BD): Ambele sunt obositoare dar in mod diferit. Elementul fizic este cel mai obositor la un concert Iron Maiden. Creierul este atat de legat incat nu poti sa dormi vreo 6 ore. Cu zborul, este un tip de pboseala total diferit. Stai intr-un scaun fara sa faci vreo activitate noua sau zece ore dar creierul este epuizat deoarece esti foarte concentrat in special la inceputul si finalul cursei.

LM: In afara de diferentele evidente, care este cea mai mare diferenta intre a pilota un avion si a canta intr-o formatie heavy metal?
BD: Tot ce fac pe scena este expunere pentru show. A zbura este complet diferit, tine de interior. Nu operezi un avion ca si vechii aviatori cu o maneta, acum controlezi un zbor modern. Pilotii sunt, cu toate ca suna foarte sexy – manageri de risc. Munca noastra este aceea de a face experienta zburatului `nedetectabila` de catre pasageri. Cand sunt pilot, imi place rolul deoarece este foarte diferit fata de ce fac in Iron Maiden.

LH: Asta suna ca si cum iti este dor de carlinga…
BD: Cand am iesit din avion am fost terminat, am fost `in afara datoriei`. Am mers la hotel, mi-am pus jeansii si un tricou si m-am reintalnit restul echipei. A fost prima data cand am avut un servici ca acela. In rock`n`roll, desigur, nu esti in afara datoriei decat atunci cand esti inconstient. Cand iesi din hotel, exista Twitter, Youtube. Daca iti pierzi cumpatul cu ospatarul in timpul micului dejun, apare totul pe internet. Este oarecum enervant, trebuie sa fii `ingeras`.

LM: Ce te-a atras la zbor?
BD:Nasul meu a fost inginer si tehnician radar in Royal Air Force in timpul celui de al doilea Razboi Mondial. Iubea nespus de mulot zborul. La fiecare Craciun primeam machete de plastic de diverse forme. Ma ducea la show-uri aeriene sa vad avioane mari, zgomotoase. Erau foarte impresionante, cu atat mai mult pentru cineva de 5 ani!

BruceDickPlane

LM: Iti amintesti care a fost senzatia pe care ai avut-o prima data cand ai zburat?
BD: Imi amintesc ca si cum ar fi fost ieri. A fost aeroportul Kissimmee in Florida in vara anului 1990. Am fost un incepator…intarziat, pe la 32 de ani. Cand am decolattot ce imi amintesc a fost un gand coplesitor: whoa, copacii astia sunt putin cam aproape… Dar cu cat ne-am indepartat de sol, cu atat am devenit mai fericit. A fost o experienta semi mistica si mi-am spus: de ce nu am facut asta acum cativa ani? Daca era asa probabil ca nu as fi inceput sa cant.

LM: Ce a spus formatia ta cand “i-ai zburat” pentru prima oara?
BD: Basistul nostru, Steve Harris se temea ingrozitor sa zboare. Primul avion cu care am zburat impreuna cu formatia a fost un Cessena 421. Nici macar nu avea pilot automat asa ca l-am pilotat peste tot manual. Am pilotat avionul peste Atlantic de doua ori. Steve a venit in carlinga cerandu-mi sa ii explic la ce folosesc toate instrumentele. Am mers in interiorul si in exteriorul avionului si i-am aratat cum functioneaza lucrurile. A fost atat de impresionat de faptul ca totul era impecabil incat a decis ca nu va mai lua autobusul niciodata. Pentru turneul mondial din 2008 am inchiriat un Boeing 757. Am zburat 30% din ruta eu insumi. Am facut turul lumii de trei ori in ceea ce am poreclit “Ed Force One”.

LM: Inca gasesti timp sa zbori?
BD:Odata cu cresterea afacerii de maintenanta aviatica Cardiff Aviation, realist vorbind, nu. Am fost nevoit sa declin peste 30 de oferte venite din partea unor mari companii pentru discursuri motivationale, in primul rand datorita turneului actual Iron Maiden. Tot ceea ce reusesc sa fac este in simulatoare si aeronave usoare. Chiar recent am fost intr-un composit ultra usor. A fost ca si cum as fi copil din nou. Cand am venit acasa i-am spus sotiei: “arati ca si cum ai avea 12 ani”.

BruceyBruce

LM: Esti activ pe mai multe fronturi: canti intr-o formatie, esti pilot, om de afaceri, autor, specker motivational si chiar ai inceput sa iti produci propria bere. Iti face placere sa faci toate aceste lucruri in acelasi timp?
BD: Este posibil sa faci doar un singur lucru o data. Nu cred in conceputl `multitasking`, este un mit. Pilotii nu sunt `multitask` de asemenea. Ei fac intr-adevar mai multe lucruri cand suint in carlinga dar mereu unul cate unul.

LM: Munca ta este suficienta ca sa umple cateva cariere…
BD: Exista o poveste despre mine de cand eram mic. Familia mea a mers la cumparaturi si m-a luat si pe mine. Afara am asteptat intr-un carucior vechi din acelea cu arcuri. Nu am rezistat sa stau linistit, m-am tras si rasucit pana am rasturnat caruciorul si am cazut pe trotuar. Ce am facut apoi? Am inceput sa ma tarasc pe strada. De atunci aceea a fost mereu reputatia mea. Am avut mereu multa energie si recunosc ca ma plictisesc usor dar, la fel de usor sunt interesat de lucruri. Cand decid sa acord atentie la ceva, intru direct in detalii pentru ca vreau sa inteleg in profunzime. Pentru mine, aceasta este partea interesanta.

LM: Energia dintre formatie si public la concertele Iron Maiden este foarte mare. Cum explici asta?
BD: In calitate de `omul din fata formatiei` esti un fel de figura samanica. Concertul este un ritual in care iei intreaga energie a publicului si o dai inapoi. Aceasta este senzatia care o am pe scena. Energia nu vine atat de mult de la mine, energia vine de la ei. Este un sentiment minunat.


Comentează primul

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată.


*