Cu Crowd Control despre generația cu sânge zgomotos, sintetizatoare și muzica sferelor

208 vizualizări

Muzică pentru oameni creativi. Aşa îşi descriu, pe scurt, băieţii de la CROWD CONTROL formaţia. Aceasta a luat naştere în 2012 şi, de atunci, a ajuns unul dintre numele de referinţă din zona electro-fusion.

Piesele trupei sunt de un experimentalism delicios şi combină genuri ca electronica, rock, synthpop şi new-wave, cu o atmosferă geeky-cool, creată cu ajutorul performance-ului scenic compus din elemente vizuale care trimit spre lumea jocurilor video sau a filmelor SF.

Şi pentru că în data de 9 iunie Crowd Control lansează primul mixtape din carieră, în cadrul unui concert special în Club Control din Bucureşti, alături de Rodion GA, am stat de vorbă cu membrii formaţiei pentru a afla mai multe despre noul disc, show-ul de lansare şi viitorul muzicii într-o lume din ce în ce mai obsedată de tehnologie.

Crowd Control Foto

Vorbiţi-ne despre evenimentul de pe 9 iunie, din Club Control. Lansaţi mixtape-ul „Loud Blood Youth”, alături de Rodion GA. Cum s-a născut acest show şi de ce tocmai Rodion?
Intimidatah: La concert aşteptăm oamenii curioşi de muzica electronică alternativă nouă şi pe cei care apreciază ce reprezintă în România electro-rockul. Mă refer la ce au realizat Rodion Roşca, Adrian Enescu şi Mircea Florian în anii şaptezeci ,optzeci, experimentând pe albumele lor cu sintetizatoare. Acest mixtape este dedicat punţii între generaţia contemporană şi moştenirea fascinantă a celor mai sus menţionaţi. Totul prin filtrul Crowd Control.

Coshmelin: Prin mixtape-ul “Loud Blooth Youth”, Crowd Control îşi propune să creeze o comunitate cu alte trupe sau cu diferiţi artişti de pe scena românească. Încercăm să fim un motor prin care producătorii să relaţioneze mai bine între ei. Personal, mi-ar plăcea ca fiecare din noi să fim pozitivi şi să interacţionăm mai des.

Răzvănescu: Ideea concertului a venit în timp ce lucram la mixtape, pe care avem 3 piese recontextualizate ale celor mai importanţi deschizători de drumuri de muzică electronică de la noi. Ne-am gândit că un concert alături de Rodion GA ar fi ceva special. Am ţinut cont şi de faptul că Rodion încă este activ, deci este cel mai potrivit pentru un show live.

Pe Facebook-ul vostru, la descriere, apare ideea de „social manifesto”, iar noul disc poartă numele „Loud Blood Youth”. Poate fi privit acest material şi titlul său tocmai ca un „manifest” muzical al generaţiei „cu sânge zgomotos”? Ce înseamnă această generaţie?
Intimidatah: Evident! Noi ne simţim parte dintr-un nou val. Alături de oamenii cu care colaborăm pe acest mixtape: Fierbinţeanu, Secuem, The Dream Diggers, Platonic Scale, MAD, Elektromekanik, Happy Gutenberg, Ilarian, Dimnet, The Ghost of 3.13, Spike 1.0, Droict, IOZE şi Alien Pimp. Nu suntem chiar aceeaşi generaţie, dar compunem, producem şi lansăm materiale care au multe în comun. Suntem însă în ansamblu mai mulţi artişti noi care luptăm pentru un sound autentic şi asumat, mă refer aici la Temple Invisible, Fine It’s Pink, GOLAN, Plurabelle, Adda Khaleh, The Bridge Committee, Baba Dochia, Kaleidonescu, BRUM, NOPAME, The Noise şi Moebius. Suntem “zgomotoşi”, luptători într-o competiţie care setează nişte standarde. Vrem să facem o treaba bună, aici şi acum. Cât despre dimensiunea socială, în România şi Bucureşti nu ai cum să nu faci muzică influenţată de societate. Chiar şi trupele cu mesaj şi versuri paralele cu aceste concepte au totuşi un context în care creează. Un context românesc şi o comunitate în care trăiesc şi de care nu se pot izola sau dezice.

La ce se referă ideea de „estetică activistă” prin care aţi descris performance-urile voastre?
Se referă la dimensiunea noastră audio-video. Ne place ca trupa asta să aibă un concept “rotund”, complet. Imagini care să fie direct generate de muzică. De la logo-ul nostru, până la afişe, vizualuri, clipuri oficiale şi design, toate au un rost care te ajută să decodezi ce încercăm să exprimăm şi trâmbiţăm. Nu suntem încă esteţi, dar avem viziune şi nu este una singulară.

De ce performance, cu visuals şi efecte inedite, şi nu un show live fără „artificii”?
Intimidatah: Nu le-aş numi artificii. Sunt mai degrabă completarea a ceea ce se aude în difuzoare. Puţină culoare, ceva pete şi mişcare. Nu le pot numi efecte inedite. „Loud Blood Youth” este însoţit ca album de colaje inspirate de muzică realizate de Cristiana Bucureci. Muzică noastră le vorbeşte artiştilor şi oamenilor creativi şi cu imaginaţie. Am colaborat în trecut cu designeri, videomakeri şi scenarişti-regizori. Este o provocare continuă să inspirăm şi să ne lăsăm inspiraţi!

Coshmelin: Preferăm “visuals şi efectele inedite” în concertele noastre pentru o conectare mai amplă cu oamenii care vin să ne vadă.

Aveţi ceva special în minte pentru show-ul din dată de 9 iunie, alături de Rodion GA?
Intimidatah: Sincer cred că totul va fi special. Până acum pe scenă în Crowd Control am fost maxim 4 oameni. De data asta vor fi 5 şi unul dintre ei este o legendă – Rodi este singurul muzician român care a ajuns în revista Mojo şi are trei albume lansate la 2 case de discuri din Marea Britanie. Numai când ne gândim că i-a plăcut varianta noastră a compoziţiei sale „Paradox” suntem onoraţi. Darămite să cânte alături de noi pe scenă această melodie. O recomandare ar fi să îi aduceţi nişte dude, dacă mai găsiţi, le adoră şi concertul va fi cu adevărat deosebit dacă este binedispus şi cu o glicemie potrivită!

Muzica voastră are un element de krautrock destul de pronunţat şi, în perioada anilor 60, când a apărut acest gen, se vehicula ideea compoziţiilor realizate exclusiv cu ajutorul tehnologiei noi, fără inserţia de instrumente „convenţionale”. Cum vedeţi acum, în 2015, după atâta evoluţie tehnologică, viitorul muzicii?
Intimidatah: Primul lucru care îmi vine în minte că răspuns este că viitorul este acum. Oamenii din Germania acelei vremi, despre care vorbeşti mai sus, reprezentau o generaţie traumatizată de un război mondial devastator. Termenul kraut, adică varză a fost dat la mişto de către jurnalişti englezi agresivi, care vroiau să ridiculizeze reacţia poporului german la rock’n’roll. În acest context se clarifică un pic lucrurile şi îţi dai seama că oamenii doreau pur şi simplu să privească către viitor, cu optimism, după suferinţă. În timp ce azi, în 2015, cred că nu mai putem reinventa roata şi crea ceva autentic similar krautrockului sau kosmisches musik, însă în infinitatea lor de posibilităţi sintetizatoarele vor reprezenta întotdeauna futurismul şi muzica sferelor. Tehnologia explodează peste imaginaţia umană chiar în timp ce vorbim, dar oamenii doresc să simplifice suntele şi să creeze generic. Hituri pentru mase reprezintă viitorul apropiat. Până la un nou război sau nou context socio-politic. Nu văd neapărat influenţe kraut în Crowd Control şi mai degrabă cred că avem ceva în comun cu new wave-ul, post-punk-ul şi synthpop-ul.

Răzvănescu: În 2015 despre muzică nu se poate vorbi în termeni generali, trebuie făcute distincţii clare între genuri. Chiar dacă luăm numai genul electronic, avem deja foarte multe ramuri: muzică electronică de tip dj set, muzică electronică ce combină dj set-ul cu sintetizatoare live sau ambele la care se adaugă tobe acustice sau alte instrumente şi aşa mai departe. Viitorul muzicii este de fapt ceea ce trăim acum, posibilităţile de alegere sunt nelimitate.

Acum ceva timp, o echipa de oameni de ştiinţă au confecţionat 3 roboţei care stăteau pe o scenă şi cântau la instrumente, închipuind o formaţie. Credeţi că e posibil că elementul uman să dispară, la un moment dat, din muzică?
Intimidatah: Imposibil. Chiar şi la trupe care folosesc conceptul “oamenilor-maşină” precum Kraftwerk sau Daft Punk, elementul uman şi căldura imaginaţiei acestei specii respiră constant. Chiar dacă ajungem să programăm în Japonia sau oriunde altundeva roboţi să facă, sau cânte muzică, acele compoziţii sunt rodul creativităţii noastre.

Coshmelin: Oamenii sunt nişte ,,roboţi” formaţi din carne, oase şi suflet. Roboţeilor din metal le lipseşte sufletul. Muzică ia naştere prin oameni cu ajutorul sufletului.

Răzvănescu: Dacă elementul uman dispare din muzică, chiar şi doar sub formă de experiment, aşa cum a fost acea prezentare, atunci totul e ok. Dacă, totuşi, s-ar întâmplă cu adevărat, atunci am trăi o distopie. Nu mă pot gândi aici decât la un peisaj vizual şi auditiv din “THX 1138”.

Stilul vostru este experimental, interesant, situat cumva la intersecţia dintre lumi. Aţi avut probleme cu difuzarea la radio sau prezenţa la emisiuni ca urmare a acestei situări „incerte” într-un gen sau altul?
Intimidatah: Mai mult decât atât. Nu dorim să atragem atenţia radiourilor. Dorim să captăm atenţia publicului, performand live! Şi când eşuăm asta, ne promitem să ne străduim mai mult data viitoare. Dar am primit multă susţinere: eclecticFM, Activ EFEM, Radio Guerrilla, nicecreamfm, Radio Trib, Baraka, Radio Cooperativă Urbană, Tananana şi Delahaze.fm din România, iar din afară KaneFM din Londra, Curved Radio din Sydney, Palco Principal din Brazilia şi Koelncampus care emite în Germania şi Austria.

Coshmelin: Mie mi-e greu să răspund la întrebări de genul ,,cine sunteţi?”,” ce gen abordaţi?”, ,,ce vreţi să transmiteţi?”. Prefer ca muzică pe care o facem să fie ascultată şi fiecare din cei care ascultă să-şi formeze propria percepţie despre noi.

Răzvănescu: Treptat lucrurile se decantează şi nu ne mai lovim de acest pericol al nedifuzarii. Şi nu trebuie gândit că o trupa trebuie să facă tot posibilul să ajungă la radio şi TV şi prin această să-şi încalce crezul componistic al muzicii doar de dragul de a fi difuzată. Mai degrabă e nevoie de un public deschis şi mai puţin suspicios când vine vorba de lucruri mai neconvenţionale.

Imogen Heap este pioniera mănuşii muzicale digitale – o inovaţie care conţine o mică orchestra într-un dispozitiv complex. V-ar tentă să experimentaţi cu aşa ceva?
Intimidatah: Local, în România, o mănuşă similară a dezvoltat Andi Petreanu de la Yelllow. El este inginer IT şi ştiu că a făcut din această invenţie o lucrare de licenţă, cred. Cel mai bine să mergeţi la sursă şi să discutaţi chiar cu el. Însă nu cred că noi cu Crowd Control ne-am da înapoi de la experimente de gen. După cum spuneam mai sus ne cam plac provocările.

Coshmelin: În general suntem deschişi pentru orice experiment muzical . Înainte de a trage concluziile pentru un anume lucru mai întâi îl testăm.

Răzvănescu: Dacă am avea posibilitatea tehnologică şi echipa de oameni din spatele acelui proiect, probabil că da.

Este greu să faci muzică electro-fusion în România? Va confruntaţi cu prejudecăţi?
Intimidatah: Există multă muzică electronică eclectică în România. De câteva decenii bune. Nu cred că există vreun fel de prejudecăţi. Sunt oameni care ne mănâncă gogoşile şi care nu pun botul. Simplu şi clar!

Cosmelin: Greu este când nu eşti suficient de promovat. Orice trupă are datoria să se promoveze, să insiste şi să spere că muzica pe care o face ajunge la un moment dat şi la urechile oamenilor. Nu există reţeta succesului, dar există şanse de reuşită şi norocul pe care ni-l facem singuri.

Răzvănescu: Pentru noi nu este greu, asta suntem setaţi să facem şi gândirea muzicală Crowd Control este aceea de fusion electro. Când vine vorba de receptarea muzicii noastre aici se mai complică lucrurile, putem spune că ne lovim de prejudecăţi de genul “De ce nu aveţi chitară?” sau “Linia aceea melodică se repetă pe parcursul întregii piese”.

Andrei, explică-ne provenienţa pseudonimului tău: Intimidatah.
Intimidatah: Îmi căutam acum un an şi jumătate un pseudonim de scenă deoarece colaboram cu un producător numit Sabridoz. Şi discutam cu un amic australian, Liam, care mă întreba care este cea mai răspândită reacţie a oamenilor când mă văd pe scenă sau atunci când mă ascultă, în general. Din cauza personalităţii mele expansive live, majoritatea sunt şi se declară intimidaţi. Atunci am propus să îmi zic Intimidater, pentru ca apoi tipul să îmi zică că este mai sonor şi cool Intimidatah. Nici măcar nu a trebuit să îl plătesc. A fost un cadou generos din the Land Down Under.

Pe unde vă mai vedem în perioada care urmează şi ce planuri de viitor aveţi?
Coshmelin: După concertul de pe 9 iunie (Marţi), vom avea un concert vineri (12 Iunie) la Iaşi în cadrul festivalului Street Delivery.

Intimidatah: Coshmelin are dreptate. Diseară în Control şi apoi se vor bucura de noul nostru album ieşenii în aer liber. În rest aşteptăm ceva confirmări de la festivaluri. Cum aflăm concret anunţăm pe pagină noastră de Facebook, aşa că asiguraţi-va că sunteţi abonaţi!

CROWD CONTROL pe Facebook

CROWD CONTROL EVENT


Comentează primul

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată.


*