Culisele scenei metal din Romania: 2. Inginerii de sunet live

490 vizualizări

In luna octombrie 2015, am inceput sa lucrez alaturi de Alexandra Furnea la o serie de articole avand ca tema „Culisele scenei metal din Romania”, incercand sa aflam dedesubturile diferitelor meserii legate de miscarea rock, detaliile picante, motivatiile si anecdotele specifice. Dosarul e realizat sub forma unor interviuri „grupate”, cu un set de intrebari la care raspund 3-4 reprezentanti ai fiecarei branse. Primele doua articole erau complete si urmau sa fie publicate in luna noiembrie : un interviu cu fotografii de concerte si unul cu inginerii de sunet. Desi e cu intarziere mare, ne-am hotarat sa le publicam, in forma initiala. 

Inginerii de sunet sunt vazuti drept oamenii care stau in “spatele butoanelor”, deseori nebagati in seama atunci cand un concert se deruleaza bine si sunetul e excelent, insa „huliti” (de public, trupe, presa sau organizatori) atunci cand ceva nu e in regula din punct de vedere tehnic. In realitate, sunt oameni extremi de pasionati de muzica, ca regula la randul lor muzicieni activi, care pe langa talentul muzical au nevoie de cunostiinte tehnice complexe.

Pentru a ii cunoaste mai bine, am invitat patru reprezentati din meserie, dupa cum urmeaza (in ordine alfabetica) :

Adrian Uritescu : muzician (Targ3t, Biodome), sunetist (Route 68 Festival, Dirty Shirt, For The Wicked)
Edmond Karban : muzician (Transceatla, ex Negura Bunget, Dordeduh), sunetist (Daos Club, Jazz Club Pod 16)
Herman Heidel : muzician (Breathelast, Magica, Deathdrive), sunetist (Rockstadt, Tiarra, Asemic)
Horatiu Bodocan : muzician (Celest, Conexiuni), sunetist (Rockstadt, Paula Seling, DBE)

Sunetisti

Le multumim pentru disponibilitatea si sinceritatea raspunsurilor primite.

1. Cum ai ajuns sa faci sunet la concerte?

Adrian: Nu din intamplare, efectiv am fost fascinat de mic de partea “nevazuta” a scenei, de sunet si tehnic…

Edmond: Salutare tuturor. Cred undeva prin 2003, moment in care am inceput un parteneriat cu Jazz Club Pod 16 din Timisoara. Situatia cluburilor din Romania lasa foarte mult de dorit din anii respectivi, asadar am achizitionat doua PA-uri complete cu care ne deplasam in turneele nationale cu Negura Bunget. Avand rutina asta de a sonoriza concerte in fiecare weekend, am capatat o oarecare experienta si cu asta a venit si ceva siguranta de sine.

Herman: Am inceput ca tehnic de scena si am fost “promovat”, sa zicem. Asta fiind varianta scurta J

Horatiu: Era cred in 2003, eram chitaristul formatiei Conexiuni din Brasov iar seful trupei avea o instalatie (boxe facute, etc.. :), pe care le mai punea la diferite evenimente  si fiindu-i la indemana m-a bagat la inaintare… stii cum e.  Inainte de asta , am avut cateva tentative de inregistrari cu formatia mea Celest (prog-metal) , tentative care ne-au costat foarte multi bani la vremea aceea in cateva studiouri destul de conscrate dar rezultatul a fost dezamagitor…adica cei care faceau inregistrarile ori habar n-aveau, ori experimentau cu noi…si uite asa ne-am cumparat noi un homestudio, am amenajat un studiou si ne-am dus la indeplinire planurile :). …..de aici au rezultat imprimari si cu alte trupe, negative, pozitive, toate genurile posibile si imposibile – cartita de studiou :)). Deci avand ceva habar de scule si o gramada de muzica intrata pe urechi am ajuns printr-o conjunctura si la live unde am si ramas.


2. Care a fost primul tau concert ca si sunetist?

Adrian: Cred ca a fost un concert cu Luna Amara prin Deva in 2006, cu mixerul pe scena, distractiv.

Edmond: Sincer, nu tin minte care a fost primul concert ca sunetist. Cel de care-mi aduc acum aminte si care s-ar putea sa fi fost printre primele a fost un festival in 2001 la Sinicolaul Mare unde au participat formatiile Anarhia, Grimegod, Makrothumia, Argus, Apocalips samd. Dar nu cred ca acesta a fost primul concert sonorizat. Oricum, e greu de imaginat conditiile care au existat in vremurile respective.

Herman: Sincer, nu mai tin minte. O sa presupun ca Gothic (baietii din Petrosani) in LMC, candva prin 2009..ish

Horatiu: Primul concert sunetat de mine a fost cu Directia5 in club Capra Neagra din Poiana Brasov…. si acum imi amintesc. :))  dupa care au urmat vreo 10 cantari tot cu ei….  asa a inceput 🙂

3. Poti trai in Romania exclusiv din meseria de inginer de sunet live ?

Adrian: Din cate stiu se poate, am amici care asta fac si cred ca se pot intretine , nu stiu cum sta treaba cand e vorba si de o familie…

Edmond: Eu cred ca daca esti bun in ceea ce faci, indiferent de domeniu, lumea te va cauta. Daca poti trai sau nu… asta este o problema ce tine mai mult standardul de viata despre care vorbim, caci unii ar spune ca nu pot trai cu o anumita suma de bani, altii s-ar descurca cu usurinta. Eu pot sa traiesc din meseria asta, dar modest. Pentru mine este poate mai important sa fac un lucru cu pasiune si cu dedicare, chiar daca banii sunt mai putini si vin cand vin. Caci acesta este un alt aspect cu care nu toata lumea s-ar impaca. Daca cauti o sursa de venit constanta, meseria de inginer de sunet nu este pentru tine. In meseria asta nu exista o sursa de venit constantal; o saptamana poti avea multe sonorizari, in alta mai putine. Insa un astfel de program are si avantaje (din punctul meu de vedere), caci imi ofera flexibilitate in a-mi imparti dupa plac timpul meu liber.  Este si acesta un lifestyle, care pe mine ma prinde mai bine decat un job zilnic de 9 ore, care mi-ar aduce un venit constant, probabil mai consistent, dar care m-ar rutina. Pana la urma este vorba de prioritati. Pentru mine libertatea de miscare este prioritara si jobul acesta imi sustine acest lucru.

Herman: Da, poti trai exclusiv din asta daca te inahitezi cu o trupa pe val ce concerteaza destul de des.

Horatiu: Da, poti, eu doar asta fac si reusesc sa-mi intretin familia si casa. Nu e usor dar ca in orice domeniu, poti razbi, rabdarea si tactul sunt esentiale.


4. Care a fost cel mai mare concert la care ai facut sonorizarea ?

Adrian: Dirty Shirt la Rockstadt Extreme Fest 2015 si in deschidere la Godsmack 2015

Edmond: Am sonorizat niste formatii la festivaluri, insa nu as putea aprecia cu exactitate cata lume a fost acolo, caci nu aspectul respectiv m-a interesat.

Herman: Tiarra in deschidere la HIM in Timisoara.

Horatiu: Pfff.. cu Paula Seling Band in deschidere la Beyonce la Cluj cca. 20.000 spectatori si tot cu Paula la Michael Bolton in deschidere.


5. Care a fost concertul la care ai fost cel mai multumit de soundul pe care l-ai reusit vreodata ?

Adrian: Cred ca se intampla acum doi ani la Grenoble cu Dirty Shirt, intr-un club numit Ampérage, sala mega beton, PA solid si FOH fain.

Edmond: In general aspectul acesta tine de o ecuatie intre echipamentul disponibil, perfomance-ul formatiei si cat de inspirat, focusat sau stresat este inginerul de sunet. Caci exista concerte cu un echipament precar, la care reusesti sa faci un sunet bun si care te bucura mai mult decat un concert bine facut care are toate posibilitatile tehnice disponibile. Desigur un concert reusit tine foarte mult si de performance-ul formatiei.  Poti tu sa ai toate aspectele in favoarea ta daca formatia canta trist. Impresia generala va fi ca a fost un concert prost. Nici un inginer de sunet nu vrea sa lucreze cu o formatie care canta prost ; daca mai are si instrumente proaste, rezultatul negativ este garantat.

Herman: Nu as putea sa dau un raspuns concret aici. Au fost multe dati, si in plus e in functie de trupa de pe scena, ce canta, cat de multi mi place stilul etc.

Horatiu: Nu pot sa-ti spun cu exactitate… poate fi un concert mic unde sa fiu cu o trupa care canta  bine si atunci e perfect :). de regula The 13th Sun, Luna Amara, Dor de Duh


6. Cea mai nasoala experienta ca si inginer de sunet live ?

Adrian: Tot cu Dirty Shirt in 2013 la Paris unde exista o limitare pe sala aproximativ 92 sau 93dB, a fost fail total pentru mine…

Edmond: Cea mai nasoala experienta am avut-o cu vocalul fomatiei Moby Dick si s-a petrecut in Daos Club. Omul insista sa-mi explice cum sa fac sunet, in maghiara, in timp ce el se afla pe scena si sustinea concertul. Dupa 3 – 4 piese am plecat si l-am lasat pe colegul meu sa stea la pupitru, caci eu as fi cedat nervos si nu as mai fi fost responsabil de faptele mele :).

Herman: Nenumarate J) dar o sa ma rezum la cateva festuri de bikeri. HORROR ! J)

Horatiu: Acum ca ma intrebi, nu-mi vine una anume in cap dar iti dau exemplu o situatie in care ti-o cam iei – cand brusc microfonul wireless al solistului incepe sa faca figuri – interferente, brum, intreruperi.  Interferentele si pocniturile sunt cele mai nasoale. …si am patit-o de mai multe ori, mai ales la conferinte de nivel inalt (apropos, acolo tot sunetisti de live sunt chemati)


7. Dintre trupele cu care ai lucrat, care ti s-a parut cea mai dificila, atat datorita cerintelor tehnice cat si din punct de vedere uman ?

Adrian: Dirty Shirt  in formula de 9 muzicieni este foarte „distractiv” J

Edmond: Foarte rar am avut formatii cu care sa nu ma inteleg. As putea spune ca in afara de incidentul amintit nu retin nimica care sa-mi fi ramas in minte ca experienta negativa. Asta nu inseamna ca nu am intalnit muzicieni dificili, cu un ego exacerbat si cu o importanta de sine cat zidul Chinei; atat in studio cat si pe scena. Insa inginerul de sunet trebuie de multe ori sa fie psiholog, sa stie sa nu se faca observat cand e cazul si sa stie sa fie prieten, sa ofere inspiratie sau suport cand este nevoie. Cat despre dificultatile tehnice, cele mai grele concerte sunt cele care au pe scena o gramada de intrumente preluate cu microfoane. De obicei aceste instrumente sunt destul de tacute si oamenii vor sa si le auda in monitoare, ceea ce desigur duce la riscul de feedback. Dar fiecare provocare are si o solutie pe care e de dorit sa o gasesti cat mai repede :).

Herman: Am avut experiente dificile cu anumite trupe, dar prefer sa nu dau nume.

Horatiu: Hai sa zicem ca cerintele tehnice le satisfacem sau macar substituim cu echipamente similare dar cu latura umana nu prea avem ce sa facem decat sa aplicam o psihologie agreata…. cred ca intelegi ce vreau sa spun. Daca as da nume de trupe poate se intrpreteaza in vreun fel dar pot sa spun ca sunt cateva trupe din vechiul val cu care lucrezi destul de greu din cauza ca sunt ei dificili, nervosi, adesea ajung la cantare certati intre ei (membri trupei), e normal ca intr-o atmosfera tensionata sa nu fie prea placut. ….Am avut surprize de genul asta cu cateva trupe cu nume care au atins         apogeul in anii 90 ….dar stii cum e…, incercam sa-i multumim pe toti. 🙂


8. Dar cea mai cool, cu care te-ai inteles cel mai bine ?

Adrian: Clar Dirty Shirt J

Edmond: Fiind de atata vreme in scena muzicala si avem multi prieteni pretutindeni. In general atat eu cat si colegul meu avem experiente faine atat cu formatiile romanesti, cat si cu cele din stainatate. Ne bucuram sa-i vedem multumiti de un concert. Comunicarea este un lucru important care face lucrurile sa mearga cum trebuie. Eu nu ma sfiesc sa vorbesc daca este nevoie.

Herman: Ufff, ma pui in dificultate J sunt desul de multe trupe locale cu care ma inteleg nemaipomenit si imi vine foarte greu sa aleg UNA singura J)

Horatiu: Ma inteleg bine cu mai toate trupele dintre care cool sunt destule , de regula trupele care pun accent pe compozitie, mesaj, muzica, substanta, ..trupe care vor sa zica ceva,  nu cele care servesc un show fake sau care cred ca cu o reteta de marketing/management castiga publicul.. Aici, tot asa, daca enumar cateva, le omit pe   altele, deci ca sa nu omit pe nimeni, nici nu dau exemple :). Normal ca imi plac o parte dintre trupele cu care lucrez privat.


9. Un inginer de sunet foarte bun poate face sa sune bine live o trupa care canta prost ?

Adrian: Cu respectivele trupe ai cea mai mare bataie de cap, cred ca poti aduce imbunatatiri dar nu grozav.

Edmond: Un inginer poate aduce un avantaj usor formatiei; sa zicem ca poate oarecum inveli mai frumos un produs care de fapt este prost. Insa un sunetist nu poate „acoperi” cu adevarat o formatie daca canta prost. Sunt multe lucruri de care formatiile nu tin cont si care cu siguranta nu lucreaza in avantajul lor. Primul aspect este legat de faptul ca daca instrumentistii nu canta „impreuna”, muzica nu are cum sa aiba forta si soliditate. De exemplu, daca bassistul este intotdeauna pe langa toba mare, oricat de bine ar suna instrumentele individual, muzica nu se leaga si cum spunem noi sunetistii, muzica nu are cum sa aiba „coi”. Oricum o formatie canta mult mai dezlegat live comparativ cu repetitiile sau studioul, mult mai slopy si tocmai de aceea  trebuie  sa puna accent pe acest aspect. Un alt aspect pe care-l desconsidera in special muzicienii autohtoni este tonul individual al propriului instrument, care de regula este facut de parca restul formatiei nu ar exista. Si de cele mai multe ori acest aspect este o problema de ego intr-un final, caci nu se urmareste interesul formatiei, ci interesul individual. Intr-o formatie tonul instrumentelor au diferite spectre in frecventa, iar sunetul intrumentelor trebuie gandit atat in frecventa incat sa nu se bata cap in cap cu alte instrumente, cat si la nivel de compozitie, pentru a nu aglomera anumite frecvente. De cele mai multe ori aceste aspecte reprezinta un compromis cu care o formatie porneste de la inceput.

Herman: Nu, poate doar sa mascheze, sa ascunda anumite lucruri, dar nu are ce sa le faca daca baietii nu sunt repetati si nu canta “impreuna“.

Horatiu: Da si nu. 🙂  Un inginer poate sa ajute o trupa care canta prost, spunandu-le cum sa se dozeze, corectandu-le tonurile la chitari, explicandu-le de ce trebuie  asa si nu cum cred ei ca e bine….  Mai exista si reversul, sa-i faci sa sune foarte clar dar atunci se si observa verigile slabe din trupa… Eu ma straduiesc sa-i scot in avantaj pe toti.


10. Dar invers, un sunetist prost poate distruge concertul unei trupe bune ?

Adrian: Absolut ! J

Edmond: Cu siguranta un sunetist poate distruge un concert al unei formatii care canta bine. Si am vazut asta si la noi in tara si in strainatate. Iar lucrul asta se poate intampla atat din nestiinta, cat si din diferite dificultati si compromisuri pe care un sunetist trebuie sa le faca la locul respectiv. Mi s-a intamplat ca de multe ori sa vina cate un romanache atotstiutor care sa-mi zica ca nu stiu ce instrument nu suna bine, caci romanul s-a nascut mixerist. Insa ei nici nu-si pun problema ca intr-un club sau festival sunetistul nu se intalneste cu situatii ideale in care totul merge struna, sau presupune ca sunetul instrumentului pe scena suna excelent iar tu il distrugi. Cand de cele mai multe ori, situatiile cer spontaneitate si improvizatie pentru a face un concert sa sune bine. Desigur, exista abordari si abordari. Acesta este felul meu in a vedea lucrurile in functie de experienta pe care am capatat-o de-a lungul timpului. Pe de alta parte, intotdeauna este loc de mai bine si pot spune ca, cel putin eu, sunt intr-un proces continuu de invatare. Intotdeauna invat ceva nou, descopar ceva inedit atat in meseria de inginer de sunet cat si din interactiunea cu muzicienii cu care lucrez.

Herman: Ah, da ! Asta clar !

Horatiu: Stii cum e ? e o vorba veche: „o cantare adevarata e o cantare adevarata ! ” Daca trupa vine si canta ceas, te lasa cu gura cascata oricum… Bine, daca acum vine un sunetist care mascheaza vocea, da un tum cu 10db mai tare decat tot mixul, mai scapa si un recital de microfonii …ma gandesc ca le-ar cam  compromite show-ul ….,  nu, ce zici ? 🙂


11. Ce sfaturi tehnice ai pentru trupe pentru a suna bine in concert?

Adrian:Sa fie cat mai tight, sa isi cunoasca piesele si sa aiba rabdare la soundcheck si sa fie acordati cum trebuie

Edmond: Sfaturile le-am enuntat mai sus. Este important ca o formatie sa gandeasca ca un ansamblu, la care sa contrinuie fiecare individ, atat ca si compozitie cat si ca tonalitate. De multe ori solutiile simple sunt si cele mai bune. Asadar, nu va complicati cu tot felul de pedalute si procesoare care simuleaza simularea. Procesoarele si pedalele au rolul lor in a aduce un plus in detalii, ceea ce este important desigur. Dar daca tie-ti lipseste baza, degeaba le ai, caci sunetul per total va fi prost. De exemplu, in cazul chitaristilor, este mult mai indicat sa cumperi un amplificator care este de referinta, un Mesa Mark sau Rectifier, un Marshall JCM 800 sau Plexi, un Peavey 5150 / 6505, un Orange AD sau Rockreverb, un Engl Savage sau Powerball ca stii o treaba; la asta un cabinet unde sa nu se faca compromisuri. Un cab Marshall 1960 este intotdeauna un standard, sau un cab Peavey 5150. De asemenea lasati comfortul si carati la un 4×12, caci niciunde in lume nu vei vedea o formatie rock sau metal sa cante pe 2×12 sau 1×12. In ceea ce priveste tobarii, problema lor este de cele mai multe ori ca sunt „over the top”, sau cum zicem noi ca „sunt peste tot”. Daca doresti sa contribui cu adevarat in formatie, canta ceea ce formatia are nevoie si lasa cele 50 de artificii pe care e faci in concert pentru a fi bagat in seama. De regula, tobarii au tendinta cel mai mult de a face mai mult decat trebuie in formatie, desigur din dorinta de afirmare si de a arata valoarea tobarului. Insa de cele mai multe ori aceste artificii sunt inutile si mai mult incurca muzica decat sa ii aduca un plus. Un alt aspect este lecat de gear-ul tobarului si in special cinelele.  Cinele multiple sunt desigur un „deliciu” care pot infrumuseta spectrul sonor. Dar, in primul rand te vor impinge sa le lovesti, caci doar le ai si atata timp cat ele sunt de proasta calitate, mai bine nu sunt. In Romania mi s-a intamplat de multe ori sa vina tobari care sa-mi explice ca seria Sabian B8 sau B8Pro sunt cinele profesionale. Din pacate isi fura caciula singuri. Cand un cinel suna prost, prea multe nu prea ai ce sa-i faci. De asemenea de multe ori ei se concentreaza pe cinele si tot felul de briz-brizuri cand membrana de la toba mare sau snare nu au mai fost schimbate de stiu eu cati ani. Si sunetul de toba mare si de snare este de fapt baza sunetului de tobe. Daca ele suna prost, microfoanele capteaza un sunet prost si se porneste din start cu un compromis.

Herman: Strict tehnic : sa vina cu lectia invatata de-acasa, cu sculele lor (amp-uri, cabluri..). Legat de scena si cantarea in sine : sa aiba incredere in oamenii de la scena (sunetisti si tehnici), daca este cazul, pentru ca ei stiu exact ce echimpamente au pe scena aia si nimeni nu vrea ca o cantare sa iasa prost

Horatiu: Sfaturi..: da, era sa uit: cablurile de instrument sa fie prezente si bune ! sa se acordeze la fel, sa-si faca tonul (mai ales chitaristii) astfel incat sa-i intelegi daca canta deodata, sa-si cunoasca fiecare partitura, ei sa-si faca treaba pe scena si sa dea tot ce au mai bun avand incredere ca la butoane e cineva care este acolo sa-i ajute, nu sa comenteze de pe scena ” mie mai da-mi 200Hz ” si chestii din astea. O cantare adevarata este o cantare adevarata ! … restul sunt detalii


12.. Care e cel mai bun sunetist live din Romania pe rock/metal?

Adrian: Nu vreau sa supar pe nimeni, sunt cativa foarte buni si talentati ca Edmond, Vlad, Fane, Hertzu, Calin…to name a few

Edmond: In ultimii ani apar sunetisti din ce in ce mai buni si in Romania si asta este un lucru de apreciat, insa nu cred ca as putea sa spun un nume care sa fie peste toti.

Herman: NO COMMENT J))

Horatiu: Nu stiu care este cel mai bun sunetist din Romania . Mie imi place cum aude si ma incred in Stefan Panea, probabil si ca viziunea lui asupra muzicii este destul de asemanatoare cu a mea, …  Stii ? aici e chestie si de gust…  Daca sa va ivi vreodata, l-as ruga sa stea la butoane cand cant cu trupa mea, fara sa-i  mai explic ce vreau..


13. Sunt multe bancuri cu muzicieni, insa mult mai putine cu inginerii de sunet. Stii vre-unul?

Adrian: Nu, dar citeam undeva ca meseria de sunetist este cea mai deprimanta meserie ever J

Edmond: Din pacate eu nu stiu vreunul.

Herman: Din pacate, nu. Si nici nu-mi vine acum in minte, dar pot sa-ti povestesc o faza de la club: cantare cu ceva trupa mare din afara (chiar nu mai stiu cine canta). Trupa avea sunetistul propriu. Toate bune si frumoase, am stat de vorba cu sunetistul lor despre diverse pe ideea de socializare. La un  moment dat ma intreaba la ce instrument cant. Mirat ii raspund “the drums”, neintelegand unde vrea sa ajunga. Imi zice ca sunetistii sunt niste instrumentisti ce nu au reusit cu muzica si de-asta s-au apucat de butoane. Incerc sa o iau ca pe o gluma ca sa nu stric “zen”-ul. Pe masura ce canta trupa cu care venise, ascultam mixul lui, efectiv ce facea omu la robinetele alea. Dupa 3 piese il intreb direct: “guitar or keyboard?” se uita la mine zambind, putin rusinat si-mi raspunde: “guitar”

Horatiu: Spune-l tu, sunt curios :)))  inca nu stiu decat : ” cum se cheama un oier fara o oaie ? ”   – wireless ..haha.

Comentează primul

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată.


*