Dirty Shirt, subiect de studiu la prestigioasa Universitate South Wales din Cardiff

178 vizualizări

Radu Furnea este student la Universitatea South Wales din Cardiff, la sectia “Production Techniques”. In cadrul modulului „The History Of Popular Music And The Production Industries”, a ales ca studiu de caz scena metal din Romania, avand ca si exemplu formatia Dirty Shirt.

Scopul lucrarii este analiza repertoriului, a productiei audio si a echipamentuluui folosit. Studiul este situat in cadrul general al scenei rock/metal din Romania, incluzand o sinteza a istoriei rockului romanesc dinainte si dupa Revolutia din 1989. De asemenea, una din cerintele lucrarii a fost realizarea unui interviu cu unul din membrii trupei, reprodus integral in urmatoarele randuri:

* * *
Pentru cercetarea principala am folosit un interviu cu Mihai Tivadar, chitara, clape si membru fondator al formatiei Dirty Shirt. Interviul s-a desfasurat pe e-mail.

Salut Mihai. In primul rand, iti multumesc foarte mult pentru ca ai acceptat sa participi la acest interviu. Intotdeauna m-am intrebat care este motivatia artistilor atunci cand decid ca vor sa faca muzica si sa se tina de asta, asa ca, de ce faci muzica si de ce metal?
Salut Radu. Ma bucura foarte mult ca ne-ai ales pentru acest studiu. Cred ca depinde cand incepi sa faci muzica. In cazul meu, a fost destul de devreme, incepand sa cant la pian de la 7 ani. Mai degraba din obligatie, insa din fericire mi-a placut si a devenit un fel de obsesie. De exemplu, in jurul varstei de 10 ani era o provocare ca atunci cand ascultam muzica (indiferent unde) sa gasesc acordurile si ritmurile in mintea mea. Chiar si acum, se intampla de multe ori ca eu sa compun piese sau chiar melodii complete doar in capul meu.

Intrebarea buna pentru mine nu este „de ce metal?” ci „cum metal?”. Mi-am petrecut copilaria in perioada comunismului, iar muzica rock ca si orice alte produse „capitaliste” au fost interzise/cenzurate. Am avut insa ocazia de a asculta unele discuri de la parintii mei (salvate din anii ’70, o perioada mai lejera a comunismului in Romania) printre care Beatles, Ray Charles si multi altii. De asemenea, de la vecinul meu, student pe vremea aceea, am descoperit Queen pe un disc bulgaresc (Greatest Hits II ). Apoi, chiar inainte de Revolutie am ascultat pentru prima oara de la alti prieteni mai mari discuri cu AC/DC sau Bon Jovi. Evident, dupa Revolutie am devenit pasionat de muzica rock si metal si pana in ziua de azi este stilul muzical care mi se potriveste cel mai bine.

Te consideri un artist, un compozitor, tehnician, o combinatie a a cestora sau cu totul altceva?
In zilele noastre, tot mai multi muzicieni trebuie sa acopere toate aceste domenii, dar, in acelasi timp, acesta nu este neaparat un lucru rau. Cel putin pentru mine, imi place sa fac aceste lucruri legate de muzica: de la productie audio, la management si booking, la compozitia si redarea muzicii live. Desigur, cea mai buna parte ramane concertul. Consider ca este telul suprem al oricarui muzician.

Succesul vostru din ultimii ani ca si trupa de metal atat in Romania cat si in afara ei nu este neglijabil. Care sunt factorii care fac ca Dirty Shirt sa iasa din tipar?
Succes este un cuvant mare, dar in acelasi timp suntem mandri de activitatea trupei din ultimii ani si cred ca ne-am facut un mic nume, nu doar in Romania, dar si in Franta de exemplu. Albumele si show-urile noastre au fost foarte bine primite atat de public, cat si de presa. Ce ne face muzica speciala? Probabil faptul ca avem o perspectiva originala asupra muzicii, combinand elemente muzicale surprinzatoare cu melodii catchy, dar in acelasi timp cu o conceptie omogena. Ceva nou si bine facut.

Care este contextul cultural al muzicii tale si cum esti influentat de muzica in alte culturi sau a altor artisti din Romania sau din afara?
Ca si compozitor, nu refuz inspiratie din alte orizonturi sau de la alti artisti, de aceea veti gasi in muzica noastra o multime de influente din culturi foarte diferite: muzica traditionala din Europa de Est, funk, electro, dubstep, chiar si jazz… Atata timp cat suna bine, si se potriveste cu ambianta piesei, un pasaj muzical nu va fi exclus doar pentru ca apartine unui stil diferit..
Cum gasesti integrarea motivelor folclorice in alte genuri, reprezentate de artisti precum Subcarpati si Argatu’?

Cred ca toti muzicienii sunt inspirati de cultura lor de origine, chiar daca nu isi dau seama. Pornind de la clasici, sunt destul de sigur ca Mozart sau Beethoven, daca s-ar fi nascut in alte tari, operele lor ar fi fost foarte diferite. Multi artisti din Europa de Est au incorporat in mod evident elemente traditionale in muzica lor. Franz Liszt in Ungaria, sau Enescu si Porumbescu in Romania. Si nu doar in muzica, asta se intampla cam in orice domeniu artistic: Brancusi, Grigorescu, Eminescu etc. Cred ca e un lucru firesc si in acelasi timp ajuta artistul sa se diferentieze de ceilalti. Acest lucru se intampla si acum, iar trupe precum Subcarpati au ajuns sa combine muzica moderna cu elemente traditionale intr-un mod aparte. Eu sunt fan si sper ca intr-o zi vom face un featuring cu ei. Despre Argatu’ nu stiu foarte multe dar promit ca ma voi documenta.

Am cateva intrebari despre scena metal din Romania. Crezi ca metal-ul va ajunge vreodata in mainstream in Romania sau va ramane un element in scena underground?
Din cauza agresivitatii sunetului si cateodata a versurilor si imaginii, cred ca metal-ul va ramane in underground. Desigur, s-ar putea intampla ca miscarea metal sa fie una mai importanta in scena underground, insa este imposibil sa „concureze” cu genurile muzicale populare. Si cred ca e mai bine asa.

In ultimii ani am vazut o evolutie interesanta a scenei metal din Romania, tu ce crezi? Este publicul pregatit pentru mai mult, sau a ajuns la un punct de saturatie?
Cel putin pe partea de „oferta”, scena romaneasca s-a dezvoltat puternic in ultimii ani si avem o multime de trupe bune, cu albume excelente, produse la nivel international si, desigur, cu show-uri extraordinare. Chiar daca uneori poate aparea un efect de saturatie, daca trupele vor continua sa-si imbunatateasca in mod constant performantele, scena romaneasca are potentialul de a se dezvolta mult mai mult.

Concluzie
Dupa cum a declarat Mihai in interviu, repertoriul unui artist ar putea fi foarte diferit daca el sau ea s-ar fi nascut intr-o alta tara sau cultura. Dirty Shirt, asa cum este plasat in timp, are membri care au fost afectati intr-o oarecare masura de cenzura comunismului asupra muzicii. Dezvoltarea lenta si oarecum intarziata a muzicii romanesti a fost umpluta cu influente din Vest dupa ’89, dar artistii incearca sa creeze o scena muzicala distincta, indiferent de gen. Pana in ziua aceasta, artisti precum Dirty Shirt si Subcarpati au reusit sa introduca muzica traditionala in muzica moderna, creand un sunet distinct si, poate, punand bazele unui gen care sa nu apartina Vestului.

* * *
Nota: text original in engleza tradus si reprodus cu aprobarea autorului


Comentează primul

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată.


*