Enslaved: Figura satanistului este intruchiparea perfecta a dusmanului cautat de mass-media

113 vizualizări
Citeste interviul in engleza AICI/ Read the English version HERE.

Cand Grutle Kjellson, vocalistul formatiei norvegiene Enslaved, a sustinut in 2005, in celebrul documentar „Metal: A Headbanger’s Journey” ca, din punct de vedere istoric, crestinismul merita tot ce i se intampla – pierderea credintei, violenta impotriva religiei, arderea bisericilor etc – foarte multa lume a pus trupa sa de black-metal in aceeasi oala a ateismului extremist, reprezentat de Mayhem.

Cu toate acestea, dupa conversatia telefonica pe care Maximum Rock Magazin a avut-o cu muzicianul norvegian saptamana trecuta, credem ca este cat se poate de „safe” sa sustinem ca Grutle nu este numai un artist informat asupra semnificatilor muzicii sale, ci si o persoana profunda care are o viziune aparte asupra spiritualitatii umane.

Cu alte cuvinte, e un tip de treaba, dom’le.

Avand in vedere faptul ca Enslaved se pregateste sa-si lanseze noul albul „Riitiir” la sfarsitul acestei luni (28.09.2012), ne-am gandit ca ar fi o idee buna sa punem mana pe mobil si sa-l chestionam pe nimeni altul decat pe liderul trupei cu privire la noul material discografic, si nu numai (Grutle ne-a vorbit si despre experientele traite pe plajele din Mamaia, alaturi de blonde siliconate).

Mai multe in interviul de mai jos.

Enslaved Riitiir
Felicitari pentru noul album! Este un material foarte reusit. Vorbeste-ne un pic despre nume, „Riitiir”. Ce inseamna?
Este o constructie lingvistica pe care am creat-o impreuna cu Ivar, chitaristul meu. Reprezinta o combinatie intre cuvinte de origine slava si elemente din scrierile scandinave. Traducerea ar fi ceva de genul „ritualurile omului”, facand aluzie la anumite comportamente universale.

Mi se pare ca acest album reprezinta intoarcerea voastra la radacini. Putem auzi influente Black Sabbath in „Veilburner”, King Diamond in „Thoughts Like Hammers” si chiar si ceva Voivod in „Storm of Memories”. Ati „descins” intentionat in trecutul muzical?
Nu tocmai. Nu ne facem un scop din a absorbi anumite influente. Ascultam foarte multa muzica, si chiar si trupele pe care le-ai mentionat fac parte din playlistul nostru. Cu toate acestea, nu este ceva intentionat. Muzica pe care o faci este „colorata” de cea pe care o asculti, sau pe care ai ascultat-o. Nu e nimic „construit”. Totul se intampla natural.

Versurile voastre urmaresc un tipar liric suprarealist. Sunt foarte profunde si introspective, parand cumva rupte de realitatea exterioara. Care este inspiratia din spatele temelor?
Temele sunt universale. Cum am mai spus, albumul vorbeste despre ritualurile omului. Am scris versuri despre similaritatile descoperite in modul de a gandi al oamenilor. In vremurile vechi, oamenii aveau o viziune asemanatoare asupra vietii, aveau aceiasi zei, chiar daca acestia purtau nume diferite. Aceste asemanari sunt evidente si impresionante, cu atat mai mult cu cat oamenii din diferite culturi nu intrau atat de mult in contact unii cu altii. Mitologia scandinava are foarte multe in comun cu celelalte mitologii: greaca, indiana etc. Am facut cercetari asupra acestor asemanari si am descoperit tipare asemanatoare de gandire, de visare, de traire. Versurile descriu aceste similaritati.

„Am vazut o multime de snobi la Mamaia, dar m-am simtit foarte bine!”

Este la moda astazi sa folosesti eticheta de „album-concept” pentru materialele discografice unitare din punct de vedere tematic. Ai folosi acest label ca sa descrii „Riitiir”?
Nu este un album concept ca acelea create de King Diamond, dar se apropie de aceasta eticheta prin faptul ca totul se leaga. Nu este chiar aceeasi poveste de la inceput la sfarsit, dar piesele vorbesc despre aceleasi lucruri. Voi lasa fanii sa decida daca au in fata lor un album-concept, sau nu. Pentru mine „Riitiir” este in mod clar un „album-concept”.

Vorbeste-ne despre artwork. Este vorba despre un simbol pictat pe niste maini care formeaza un copac. Exista certe trimiteri la paganism in motivele vizuale utilizate.
Artworkul reprezinta interpretarea pe care a dat-o artistul continutului care i-a fost prezentat. Lucrurile au intotdeauna o semnificatie adanca in mintea acestui artist. Imaginile sunt o vizualizare a lucrurilor despre care am vorbit pe album. Lucram cu acest artist din 2001 si am dezvoltat un stil asemanator de a gandi. El creeaza coperta de album dupa ce asculta muzica de pe acesta, asa ca totul se leaga. Cat despre semnificatia simbolului, gasiti niste indicii in versuri. Puteti sa faceti foarte usor o paralela intre artwork si continutul melodiilor. Nu voi spune mai multe pentru ca fanii nostri prefera sa ofere o interpretare proprie.

Veti mai sustine concerte in Europa in perioada toamna/iarna 2012? Ne putem astepta sa va vedem aproape de Romania?
Chiar nu stiu. Vom sustine cateva concerte in Norvegia – in total 6; un mic turneu norvegian, si 2 concerte in America. La inceputul anului viitor vom avea un turneu de proportii in S.U.A., iar in martie suntem pe drum prin Europa. Nu cred ca vom veni in Romania pentru ca este foarte departe si nu prea avem relatii cu promoterii de acolo, dar, daca nu ma insel, vom concerta in Budapesta.

Am inteles ca ai fost de doua ori in concediu in Romania, in statiunea Mamaia. Nu stiu daca ai fost informat, dar aceasta statiune este preferata snobilor. Este putin comic sa mi-l imaginez pe Grutle printre toate pitipoancele siliconate insotite de mosi bogati. Nu ai simtit vreo discrepanta culturala?
Am fost in Mamaia de doua ori. M-am cazat intr-un loc ieftin, am luat un zbor ieftin si m-am imprietenit cu staff-ul hotelului. Am mers si la plaja de vreo doua ori, apoi m-am dus la Constanta unde am iesit in barurile de rock. Am luat trenul pana la Bucuresti si m-am simtit grozav. Este adevarat ca am vazut o multime de snobi – oameni falsi – dar, stii cum e…Ce naiba poti sa faci? (rade)

„Figura satanistului este intruchiparea perfecta a dusmanului cautat de mass-media”

Anul acesta, anumite concerte care au avut loc in Romania s-au confruntat cu probleme cauzate de reprezentantii anumitor grupuri religioase. Lady Gaga a fost numita „satanista” iar (in ciuda comparatiei fortate) formatia Marduk a fost amenintata cu bataia de persoanele care nu voiau ca „odraslele” diavolului sa cante in Romania. De unde consideri ca provine aceasta teama simtita in fata artei transgresive?
Oamenii au nevoie de un dusman, asa ca si-l proiecteaza. Toata lumea tanjeste dupa un inamic, mai ales mass-media. Figura satanistului este intruchiparea perfecta a acestui dusman cautat de media. Oamenii cu o slaba intelegere a realitatii, habotnicii, vor cu orice pret sa gaseasca un tap ispasitor.  

Chiar si asa, de ce crezi ca oamenii si-au ales ca anti-erou predilect artistul care canta Black-Metal?
Persoanele care nu stiu ce inseamna Black Metalul, sau metalul extrem, privesc aceste genuri ca pe o revolta – cam cum era Punkul in zilele sale de glorie. Ei ii vad pe black-metalisti ca pe o adunatura de oameni furiosi care distrug tot felul de lucruri. Aceasta viziune exista inca de pe vremea cand au inceput sa devina populare trupe ca The Beatles sau The Rolling Stones. Ea a revenit in anii ’70, odata cu aparitia Punkului. Cand anumiti indivizi s-au apucat sa comita tot felul de crime si sa dea foc la biserici in Norvegia, oamenii au crezut ca toti cei care folosesc distorsii la chitara sunt la fel. Asa sunt oamenii: le place sa judece si sa tipe, fara sa se informeze inainte. Le place sa-si verse nervii pe acel „dusman” despre care am vorbit. Este natura umana.

Momentan, in Romania se intampla tot felul de lucruri rele. Situatia politica este foarte proasta, iar oamenii obisnuiti se confrunta cu problema saraciei. Ce mesaj ai pentru metalistii care au inceput sa-si piarda speranta?
Sa caute refugiul in muzica. Arta este ca o injectie cu vitamine si ii va ajuta sa-si limpezeasca mintea. Sa incerce sa pastreze distanta de toata mizeria cotidiana. Muzica poate fi o salvare. Aveti sprijinul meu si ramaneti heavy!


Comentează primul

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată.


*