Inapoi la ceaiuri dansante si schimb de benzi: artistii internationali nu vor mai concerta in Romania!

191 vizualizări

Sursa: Comunicat de presa APSOR

Un astfel de titlu ar putea suna socant, intr-adevar, dar nu descrie o situatie departe de realitatea actuala. Conform unei noi initiative legislative intens dezbatuta in ultimele zile, biletele de spectacol, cartile, CD-urile, DVD-urile vor include in pret o adevarata „taxa pe cultura”, resimtita si suportata chiar de publicul platitor!

La inceputul acestei saptamani, reprezentantii APOSR (Asociatia Producatorilor și Organizatorilor de Spectacole din Romania) au fost invitati de catre Presedintele Comisiei pentru cultura a Camerei Deputatilor pentru o sesiune de consultari referitoare la Proiectul de Lege 583/2014 privind instituirea Timbrului Cultural. In cadrul acestor dezbateri, APOSR si-a expus punctul de vedere alaturi de Federatia Editorilor din Romania (FER) si Uniunea Producatorilor de Fonograme din Romania (UPFR), sustinand eliminarea Timbrului Cultural, atat in actuala forma, cat si sub forma noului proiect.

Impactul negativ asupra pietei de evenimente din Romania a unei asemenea „taxe pe cultura” este evident: scaderea numarului de spectacole cu artisti internationali, anularea unor concerte, afectarea turneelor artistilor autohtoni, pe termen lung existand chiar riscul eliminarii totale a acestei activitati culturale in Romania. Paradoxal, acest lucru nu este luat in  calcul de catre sustinatorii initiativei, Alianta Nationala a Uniunilor de Creatori din Romania (ANUC) – din care face parte si Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania (UCMR), beneficiarul timbrului cultural din concerte  – si nici de unii dintre initiatorii acesteia, de altfel membri marcanti ai acestor uniuni. Nu se poate trece cu vederea insa fapul ca producatorii de spectacole, muzica si carte sprijina cultura romaneasca chiar prin propria activitate si nu doar la nivel declarativ, supunandu-se unor riscuri reale impuse de piata si urmarind criterii de competitivitate.

Proiectul de lege in discutie a fost adoptat tacit de Senat la finalul lui 2014 si a ajuns aproape de votul final la Camera Deputatilor saptamana trecuta. Din fericire, in cadrul dezbaterii de luni, 16.02.2015, mai multi deputati din Comisia de Cultura s-au declarat impotriva acestei initiative, printre acestia numarandu-se si domnul Mihai Sturzu si domnul Cristian Popescu. In cadrul consultarilor, reprezentantii industriilor creative au propus eliminarea timbrului cultural, o suprataxa resimtita de fiecare dintre cetatenii Romaniei, care are drept rezultat de fapt chiar limitarea accesului publicului la cultura, printre argumentele oferite numarandu-se:
Ø    incompatibilitatea cadrului legal, in raport cu Constitutia Romaniei, precum si cu practica si legislatia comunitara
Ø    incompatibilitatea cu normele legii drepturilor de autor (8/1996), care ofera un temei suficient pentru remunerarea creatorilor.
Ø    scumpirea produselor culturale, resimtita direct de catre consumatori
Ø    impedimentul impus dezvoltarii culturale si economice a industriilor creative romanesti la nivel international
Ø     destinatia incerta a acestor fonduri – bugetul unor entitati de drept privat, care dispun de acestea fara un scop concret, transparent si echitabil.

Aceste deficiente, expuse pe larg in documentul ce reflecta pozitia oficiala a „producatorilor de cultura”, sunt enuntate succint in continuarea prezentului comunicat de presa:

Suprataxare (Aceeasi Marie, alta palarie)

Avand in vedere faptul ca organizatorii de spectacole platesc deja atat autorul (prin UCMR –ADA, conform legii dreptului de autor 8/1996), cat si artistul (prin acord direct) pentru fiecare spectacol, noul Proiect de lege nu isi regaseste utilitatea si sensul in cadrul social, economic si cultural actual, iar „timbrul cultural”  de care beneficiaza UCMR apare doar ca o taxa suplimentara, total nejustificata.

Destinație incerta (Aici sunt banii dumneavoastra?!)

Aceasta „taxa pe cultura” are ca destinatie „uniunile de creatori” – timbrul muzical mergand exclusiv spre UCMR, in esenta entitati private, care beneficiaza de venituri din urma activitatii economice a unor alte entitati private. Mai mult decat atat, Proiectul de lege prevede faptul ca aceste entitati dispun de veniturile din timbrul cultural dupa bunul plac, fara un scop precis si fara criterii transparente si, desigur, fara a contribui la produsul sau serviciul de pe urma caruia beneficiaza de aceasta taxa.  

Mai precis, in contextul in care industria de spectacole este formata din operatori economici care isi asuma riscuri financiare enorme pentru a aduce publicului roman mari artisti internationali si pentru a crea platforme de promovare pentru artistii autohtoni, la o valoare de 5% din bilet insemna ca la un stadion de 40.000 de bilete, pret mediu 200 lei, o entitate privata incaseaza o suma de 400.000 lei (aproximativ 100.000 USD), fara sa presteze niciun serviciu organizatorului, publicului sau artistului!

Neconcordanta cu practica Europeana (Numai in Romania se putea intampla asta!)

In nicio tara din Uniunea Europeana nu exista o astfel de taxa suplimentara, ceea ce inseamna ca doar cumparatorii de bilete romani vor fi suprataxati si, evident, vor avea de suferit.  Aceasta “taxa pe cultura” creeaza desigur si un handicap competitiv major in fata altor organizatorilor de concerte din alte tari, fapt ce va conduce inevitabil la scaderea numarului de spectacole cu artisti internationali in Romania si, desigur, va afecta negativ si piata concertistica autohtona!

Consumatorul plateste (Iti place muzica? ”…Ti-am luat banii”)  

In pretul oricarui bilet de spectacol, publicul achita nu doar costul efectiv al produsului sau al serviciului respectiv, prestatia artistica, ci si taxele si costurile uzuale (de ex. impozite locale, comision de distributie, timbru de Crucea Rosie, valoarea TVA) si remuneratiile datorate titularilor de drepturi de autor (care ajung chiar pana la 7-10% prin UCMR-ADA). Prin acest timbru cultural, fanul este pus in situatia de a acoperi un extra cost, aparent tot pentru „autori” si „creatori”, dar de care beneficiaza, paradoxal, o entitate privata si membrii acesteia, respectiv UCMR.

Romania este considerata la momentul actual o piata aflata intr-un stadiu incipient de dezvoltare in cadrul industriei de evenimente („emerging market”). Totusi, in loc sa faciliteze accesul la cultura, sa contribuie activ in “beneficiul” acesteia si sa sprijine organizatorii de spectacole, se urmareste impiedicarea dezvoltarii acesteia, timbrul cultural reflectandu-se direct in buzunarul cumparatorilor si in activitatea economica a producatorilor de evenimente, prin supra-taxare intr-un mod redundant. In conditiile in care numarul de concerte si nivelul de acces al publicului la spectacole este mult sub media Europei, „taxa pe cultura” nu va contribui decat la a indeparta inevitabil o mare categorie de potentiali spectatori si un numar considerabil de artisti internationali.

Un timbru de acest fel este unic  la nivel European, iar faptul ca acesta este colectat de uniuni private, care nu justifica modul de utilizare a acestor fonduri, a reprezentat un semnal de alarma inclusiv pentru industria muzicala internationala. Astfel, diferite organizatii implicate  activ in ultimii ani in dezvoltarea acestui sector de activitate in Europa Centrala si de Est (Yourope, European Talent Exchange Program, Live Nation) s-au aratat indignate de aceasta initiativa, pozitia acestora fiind inaintata si membrilor Comisiei pentru Cultura.

Organizatorii de evenimente culturale (concerte, spectacole, festivaluri etc.), alaturi de reprezentantii editorilor de carte si a producatorilor de muzica, isi manifesta disponibilitatea de a deveni parteneri la initiativele de dezvoltare a culturii romanesti si a industriei creative, atata timp cat acestea exista intr-un cadru legal bine stabilit, eficient, fezabil si transparent.

APOSR este o asociatie infiintata in anul 2008 ce reprezinta principalii agenti economici organizatori de evenimente si distribuitori de bilete pentru spectacole din Romania.


Comentează primul

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată.


*