Robin and the Backstabbers – Arhanghel’sk

Data de 8 mai 2015 are o semnificație aparte pentru formația ROBIN AND THE BACKSTABBERS deoarece marchează lansarea celui de-al doilea disc din cariera trupei autohtone. „Arhanghel’sk” este follow-up-ul părții I a trilogiei „Bacovia Overdrive”, care se va încheia cu ”Vladivostok”.

RATB este cea mai controversată trupă românească a momentului, lucru care nu poate decât să ne bucure. De ce? Pentru că este clar că meșterești ceva bine atunci când reușești să-i faci pe oameni să te iubească, să te urască și să vorbească despre tine. Până la urmă, puțin „scandal” nu strică în muzica alternativă din România. Simți că aceasta este vie și nebună, fix așa cum trebuie.

În acest climat efervescent își face apariția discul cu numărul 2 al grupului, unul dintre cele mai așteptate materiale noi semnate de o trupă locală. Deși solistul RATB, Andrei „Robin” Proca, mărturisea într-un interviu recent că se simte când disperat, când încântat din cauza așteptărilor fanilor, noi considerăm că artistul nu are motive serioase de îngrijorare deoarece noul album își îndeplinește misiunea de a instala definitiv formația în rândul trupelor de căpătâi ale scenei românești alternative, și nu numai.

Dacă „Stalingrad” a acționat ca un fel de album-revelație, deschizând ochii și urechile fanilor prin epifanii muzicale catchy, „Arhanghel’sk” duce lucrurile la un alt nivel, schimbând focusul dinspre exterior, spre interior, într-un demers introspectiv care ne dezvăluie o formație aflată în căutarea maturității și a sensurilor ultime ale creației sale.

Noul material limpezește paradigma trupei, adaugă noi pietre la construcția epică a universului RATB și îmbogățește recuzita de personaje cu ființe ideatice precum Scafandrul, Sirena, Îngerul, Regizorul și Cosmonautul, care acționează ca niște metafore cu tente suprarealiste, fiind, în realitate, simboluri ale diversității deconcertante a identității umane.

Din punct de vedere al sound-ului, Robin and the Backstabbers conturează un art-rock original, ce nu mai are nevoie de referințe și influențe deoarece și-a găsit direcția stilistică predilectă. Producția sună bine, se mulează pe specificitățile formației și strălucește la părțile de chitară. Se remarcă bridge-urile masive („Regizor”, „Eu fac brazii, tu faci apa”), al căror caracter imnic ne face să visăm la o producție live extinsă marca RATB, potrivită pentru scene foarte mari.

Formația nu se ferește de experimente, amestecând, pe alocuri, elemente electronice în cântece și presărând cu iscusință niște note vintage, care dau anumitor piese un aer de pop-rock 80s („Pastă de dinți sau mii de ani de mâine”). Nu lipsește șlagărul melodramatic materializat în cântecul „La domenica delle salme”, un cover după artistul italian Fabrizio De Andre, interpretat cu sensibilitate de Robin, al cărui glas senzual și trist oferă noi dimensiuni originalului.

Una dintre piesele-highlight este „Broken High Heels”, cea mai matură compoziție de până acum a grupului. Cântecul te bântuie prin dramatismul aparte și prin chitarele care agonizează cu distorsiuni acute, completate de anxietatea răgușită din vocea solistului. Expresivitatea acestei melodii conturează o direcție estetică nouă pe care formația ar face bine să o exploateze în viitor.

Desigur, pe disc se regăsesc și piese bune de single, cum ar fi „Minciună mai mare nu am”, „Muzică în cântece” sau „Arte și meserii”, toate viitoare hituri, suntem convinși. Albumul se sfârșește cu „Imperatrix”, o melodie-dilemă, lascivă și incertă din punct de vedere compozițional, care stabilește premisele viitoarei lansări din trilogie.

„Arhanghel’sk” poate fi văzut ca un ”Bildungs-Album”, dacă ne este permisă această licență de concept, pentru că are în centrul său și dezvoltă ideea de căutare, câteodată tulburătoare, alteori parodică, a unui sens, a unei identități, a unui scop. Tematic, formația vorbește despre lupta împotriva blazării, despre confuzia produsă de nevoia unei etichete identitare (înger? scafandru? regizor?…sirenă?), despre generația-problemă „la putere” astăzi și, pe alocuri, despre dragoste.

Noul album joacă perfect rolul de parte de mijloc a unei trilogii deoarece îl poartă pe ascultător, echipat de „Stalingrad” cu uneltele necesare priceperii, în miezul Cosmosului RATB. „Arhanghel’sk” este un material introspectiv, întreg, mult mai matur, care marchează o nouă etapă în creația formației.

Prin „Arhanghel’sk”, Robin and the Backstabbers s-a eliberat în sfârșit de presiunea creată de un prim-album-minune și s-a impus definitiv ca un nume de referința în muzica românească.

Tracklist:

Scafandru