Flesh Rodeo – End of Greatness (EP)

Îmi amintesc cu drag cea de a doua ediție de Rockstadt Extreme Fest datorită mai multor motive: prieteni, momente neașteptate, trupe, munte, distracție și așa mai departe. La capitolul trupe, pot să spun că nu eram în culmea fericirii doar pentru că eram spectator la trupe mari, precum Behemoth, Katatonia sau Rotting Christ, dar si pentru „descoperirile” pe care le-am făcut la acest festival, în materie de trupe autohtone. Unele dintre cele mai mari surprize au fost câteva formații de care nu auzisem aproape nimic, și aici vorbesc de Tragic, Flesh Rodeo sau Decease.

În acest material voi vorbi de Flesh Rodeo. Flesh Rodeo este o trupă aparte de progressive alternative metal din București, înființată în anul 2010. Albumul de debut, „Tellurium-128”, care încă poate fi ascultat pe site-ul oficial al formației, a dat startul unui proiect special, unicat și inovator, pe care eu îl văd ca o gură de aer într-un peisaj sufocant de sonorități uneori sumbre ale mediului underground autohton. Invariabil, Flesh Rodeo este unul dintre numele care merită mult mai multă atenție pentru ceea ce compune, dar și pentru ideile avangardiste cu care se prezintă.

„End Of Greatness” este materialul discografic succesor al lui „Tellurium-128”, și a fost lansat oficial în data de 16 octombrie 2015 în Club Fabrica din București. Și de această dată, cel care s-a ocupat de masterizare și înregistrare este maestrul Marius Costache (Studio 148), producător care a mai lucrat în trecut cu o mulțime de formații românești, printre care amintesc Bloodway, Breathelast, Kistvaen, Cap de Craniu, Till Lungs Collapse și așa mai departe. Single-ul „End Of Greatness” din EP are o durată de aproximativ 13 minute și potrivit descrierii oficiale, ea a fost compusă în anul 2012, încercându-se „imortalizarea unei etape aparte in procesul evolutiv al trupei”. Tot potrivit descrierii oficiale, „titlul single-ului (şi al EP-ului) reprezintă un termen astronomic ce se referă la pragul observat în organizarea materiei în Univers dincolo de care acesta este caracterizat de omogenitate şi izotropie. Ultimele structuri detectate la scară largă sunt filamentele şi super-roiurile de galaxii; dincolo de End Of Greatness acestea sunt randomizate şi nu se agregă în alte structuri gravitaționale supraordonate”.

Din punct de vedere compozițional, piesa „End Of Greatness” este un amalgam de influențe adunate laolaltă provenite de la formații precum Tool, Cult Of Luna sau Porcupine Tree. Unul dintre punctele forte ale single-ului este vocea lui Radu Ursoiu, care reușește să își canalizeze tensiunea într-un teritoriu necunoscut al furiei și al disprețului. Strict din punct de vedere instrumental, piesa este un succes în materie de progressive, datorită schimbărilor succesive de interpretare: bas-ul excelează, chitara dă mereu startul sonorităților asidue, iar toba urmează ritm-ul uneori decalat al piesei. Următoarele cinci mix-uri ale piesei de pe EP sunt câteva interpretări proprii ale unor muzicieni consacrați: Ștefan Panea (Environments), Alexandru Das (Valerinne, Modern Ghosts Of The Road), Vlad Enescu (Karmic Thread, Axial Lead), dar și dar si de către doi dintre membrii Flesh Rodeo, solistul Radu Ursoiu si chitaristul Alex Zamfir, care au luat anumite pasaje din single-ul de pe EP și le-au modelat în stilul propriu. Rezultatul este un panou reușit plin de sonorități absolut psihedelice, dominate doar de rigorile instrumentalului.

Ca o scurtă concluzie, „End Of Greatness” este o piesă grea, dar în același timp o bijuterie a progressive-ului românesc. Mai menționez, la final, că noul EP poate fi ascultat integral și gratuit pe Bandcamp.

FleshRodeo