30 Seconds To Mars – Love Lust Faith + Dreams

140 vizualizări

Formatia americana 30 SECONDS TO MARS este probabil una dintre cele mai controversate si asta pentru ca are curajul sa se lupte cu dogmele rigide ale rockului. Grupul american incalca toate regulile acestui gen, reusind, insa, sa ramana incadrat in el.

In timp ce unii critici sustin ca trupa este un produs fals si supraprocesat – un simplu siretlic de marketing in care s-au bagat foarte multi bani, altii ii slavesc pe Jared (voce), Shannon (tobe, percutie) si Tomo (chitara, clape, bas) ca pe niste artisti revolutionari, care au gasit cheia modernizarii muzicii rock.

Oricare ar fi parerile legate de acest grup, nimeni nu poate ramane indiferent, ceea ce deja dovedeste ca avem de-a face cu un fenomen cultural. Albumul cu numarul 4 al americanilor, „Love Lust Faith + Dreams” apare dupa o perioada incerta, in care formatia a avut intentia sa se destrame.

Cu toate acestea, cel putin potrivit spuselor lui Jared, baietii sunt mai uniti ca niciodata si nu au de gand sa spuna adio scenei. La succesul pe care il au, ar fi culmea. Nu exista aproape niciun festival major in Europa care sa nu ii aiba headlineri pe 30 STM in 2013.

Materialul s-a vrut a fi unul hotarator pentru destinul grupului, cu schimbari de stil si de sentiment care urmau sa faca directia creativa a 30 STM mai usor de recunoscut si urmat. A iesit un disc placut, mai comercial decat precedentele, cu niste influente din sfera mainstream-ului electronic.

Anxietatea face loc melancoliei pe acest album, care este mult mai relaxat din punct de vedere compozitional si emotional. Piese ca „City Of Angels”, „End of All Days” si „Northern Lights” contureaza o zona baladesca si calma, remarcandu-se drept unele dintre cele mai lente bucati semnate 30 STM.

Pe de alta parte, exista cantece precum „Up In The Air”, „Bright Lights” si „Do Or Die” care mizeaza pe virtutile mainstream-ului exprimat printr-un synth elocvent, recognoscibil si fredonabil. Pe langa influentele din segmentul muzicii electronice comerciale, intalnim si nuante de trip-hop.

De remarcat si interludiile ca „Pyres of Varanasi” sau „Convergence”, cu versatilitatea lor caracteristica. Primul este un excerpt dintr-o coloana sonora orientalizata a unui SF misterios, scotand in evidenta o alta caracteristica principala a noului album – natura „cinematografica” a pieselor, care ar putea oricand servi drept background pentru un film.

„Love Lust Faith + Dreams” este, din punct de vedere al vocii, cea mai buna prestatie de pana acum a lui Jared Leto care dovedeste pe acest disc ca este un bun cantaret, invocandu-l cand pe Matthew Bellamy („The Race”) intr-un stil space-rock pur-sange, cand abordand un stil mai linistit si expresiv.

30 STM este o formatie foarte greu de judecat cu etaloanele clasice deoarece este „areferentiala”, in sensul ca nu prea ai cu ce alt grup sa o compari. Acest lucru este atat de rar incat nu poate fi decat pozitiv si un motiv de mandrie pentru americani, care au reusit sa creeze ceva cu adevarat unic.

Cu toate acestea, tocmai unicitatea si areferentialitatea pot duce la o uniformitate compozitionala pe care artistii risca sa o confunde cu integritatea stilistica. Desi noul material reprezinta o evolutie, el se face totusi vinovat de perpetuarea anumitor manierisme care ar putea sufoca originalitatea la un moment dat.

Exceptand aceasta repetitivitate destul de echvioca, avem un disc bun, care merita ascultat. Mai electronic si mai putin revoltat decat precedentele, „Love Lust Faith + Dreams” reprezinta inca un pas in istoria uneia dintre cele mai interesante formatii rock ale momentului.

Tracklisting:

“Birth”
“Conquistador”
“Up In the Air”
“City of Angels”
“The Race”
“End of All Days”
“Pyres of Varanasi”
“Bright Lights”
“Do or Die”
“Convergence”
“Northern Lights”
“Depuis le début”


Comentează primul

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată.


*