Dan Byron: „Sa zicem ca preferam Beatles in loc de Mondial”

232 vizualizări

BYRON a dat startul sezonului cald cu foarte multe evenimente. Trupetii sunt ocupati cu proiecte si concerte inedite, unul mai solicitant muzical, emotional si creativ decat celalalt.

In ciuda orarului incarcat al grupului, Dan Byron and Co. si-au facut timp pentru o discutie cu Maximum Rock Magazin.

Am vorbit despre noul album „30 Seconds Of Fame”, planurile de viitor ale formatiei, romantism, Andy Warhol si Jack Kerouac.

Citeste rezultatul final mai jos.

Byron2

Cand ascult proiectele tale mai vechi, cum ar fi RA, de exemplu, nu pot sa nu simt influenta pregnanta a romantismului (ca miscare culturala), dar si a unor sonoritati mai intunecate, care amintesc de Anathema (“Inger Diform”). In ce s-a metamorfozat acea sensibilitate abisala? In ce forma se regaseste ea in Byron cel contemporan?
Dan Byron: In cadrul proiectului eu eram un simplu interpret, muzica ii apartinea lui Rusu Andrei (pe scurt R.A.), asa ca nu ma pot pronunta in ceea ce priveste influenta romantismului asupra muzicii sale.

Numele insusi al formatiei trimite catre unul dintre geniile poeziei romantice, controversatul Lord Byron. Te mai identifici azi cu aceasta “porecla”?
Dan Byron: Porecla mea nu are nicio legatura cu poetul romantic. Byron se numea prima trupa pe care am infiintat-o eu in 1998 si din Dan de la Byron am devenit treptat “Dan Byron”.

Cand activai in unele dintre cele mai importante formatii autohtone (Kumm, Urma), iti prevedeai o cariera in care tu sa fii frontmanul absolut?
Dan Byron: La Kumm eram deja frontman, iar la Urma nu prea tineam cont de roluri. Dar visam sa-mi fac un proiect solo unde sa ma exprim total. Este insa o mare diferenta intre ce visam eu atunci si ce s-a intamplat pana la urma, chiar daca partea cu exprimarea s-a adeverit.

“30 Seconds Of Fame” a aparut relativ recent si este un album bilingv. Foarte multe formatii autohtone par sa treaca printr-o adevarata drama cand vine vorba sa aleaga limba in care sa se exprime. Sunt aceste dileme un simtpom al unei probleme de identitate culturala?
Dan Byron: Nu neaparat. Sa zicem ca preferam Beatles in loc de Mondial. In plus toata lumea viseaza sa cante pe afara.

Crezi ca alte formatii va vor urma exemplul si vor lansa albume bilingve?
Dan Byron: Daca se va intampla asta nu va fi datorita noua. Nu suntem primii romani care lanseaza un album bilingv. Pana si „Interioarele” lui Andries au varianta engleza. Si exista artisti mari de afara care au lansat versiuni bilingve – un exemplu ar fi Peter Gabriel, care are doua albume (3 si 4) in doua versiuni – engleza si germana.

“30 Seconds of Fame” ma face sa ma gandesc la 30 Seconds to Mars. Exista vreo legatura, sau este doar o asociere intamplatoare?
N-are nici cea mai mica legatura.

Mi se pare ca melodiile de pe acest album exprima un sentiment de anxietate. Instrumental, decorul sonor este mai “nevrotic”. Ce filon de tulburare existentiala ati descoperit de data aceasta?
 Dan Byron: Nu cred ca te poti gandi la cuvantul nevrotic ascultand „Tummo” sau „Chalk Line”. Dar muzica (si arta in general) este construita pe principiul arsis si thesis (tensiune si relaxare). Daca ar lipsi una dintre ele, muzica ar fi saraca si prin urmare, plictisitoare. Asa ca exista si portiuni mai tensionate, la fel cum exista si altele mai relaxate.

Coperta albumului este un “remix” al celebrei opere a artistului pop-art Andy Warhol, doar ca pare pictata pe vitraliu. Ce exrprima aceasta alaturare neobisnuita – arta 100% moderna cu o tehnica “bisericeasca” de decoratiune?
6fingers: De fapt, toata grafica albumului este un vitraliu, de la cap la coada. Vitraliul nu mai este de vreo suta si ceva de ani apanajul exclusiv al bisericii si subiectelor religioase. Daca e s-o luam asa, si muzica, si pictura tot tehnici bisericesti au fost timp de sute de ani, dar n-o intreaba nimeni pe Lady Gaga de ce nu se imbraca de post.

Am ales vitraliul ca tehnica (si) pentru ca spune o poveste. Ca si tapiseriile, vitraliile erau benzile desenate ale vremii. Fiecare piesa de pe album are povestea ei si implicit vitraliul ei, construit separat si ascunzand tot felul de simboluri si elemente, continuand sau ilustrand cumva povestea cintecului. In plus, de ce nu, ne place cum arata, si am putut astfel unifica stilistic toate imaginile. Exista si o varianta de lux, unde toate vitraliile sint detasabile si imprimate in format mare – pot fi inramate de doritori.

Pentru ca Warhol a tot fost pastisat pe tot felul de coperte de album, de la Queen la Blur – sau, de ce nu, chiar de Beatles – am incercat sa tratez subiectul inedit, si probabil ca vitraliile pop art nu sunt foarte comune – desi totul s-a facut deja. Alegerea lui Warhol are legatura, sper, evidenta cu titlul albumului.

Clipul melodiei “Road Trip” mi-l evoca pe Jack Kerouac. Sunteti fani ai generatiei “Beat”?
Dome: N-as putea sa zic asta, desi cand eram prin liceu Kerouac era foarte in voga. Pur si simplu am incercat sa confer clipului atmosfera pe care mi-o instala piesa in cap – nostalgie de vara. M-am straduit sa creez o poveste din fragmentelele pe care le-am filmat ad-hoc si fara nici un scop in afara de just for fun  in turneul live underground.

Ce va mai face Byron in viitorul apropiat? Noi piese, concerte, clipuri, evenimente?
Dan Byron : In perioada urmatoare vom sustine mai multe concerte, atat in Bucuresti, cat si in tara. Urmatorul va fi la Gradina Verona, pe 20 iunie si va fi acustic. Apoi vom pleca putin la Cluj, unde vom canta la festivalul «Jazz in parc».

Baietii va asteapta la Gradina Verona pe 20 iunie 2013! 


Comentează primul

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată.


*