Maximum Rock # 4

12,99 lei

În data de 30 noiembrie 2018 a apărut cel de-al patrulea număr al revistei Maximum Rock, ce cuprinde articole, recenzii, interviuri interesante, de la Behemoth, Septicflesh, MaYaN, Amaranthe, Skalmold, Monuments, Northward, Beyond Creation la Crossing Eternity, Trooper, Syn Ze Șase Tri, Luna Amară și multe altele.

Coletul se expediază prin serviciul imprimate (predare în mână proprie) / Poșta Română.

Descriere

Editorial:

NEVOIA DE SUPORT PALPABIL – MEDITAŢIILE UNUI COLECŢIONAR DE CD-URI ŞI REVISTE

Trăim într-o epocă în care diferenţa dintre virtual şi real este tot mai vagă, iar ideologia politic corectă ne învaţă că totul ar fi fluid. Dincolo de aberaţiile post-umanismului, valorile par să-şi fi pierdut la rândul lor ancorele, iar mişcarea începută acum mai bine de un veac, care făcea dintr-un vulgar bideu un aşa-zis obiect de artă, a ajuns la apogeu. Nu mai există statornicie, tradiţiile sunt negate, valoarea – ca şi adevărul – e pură chestiune de opţiune. Oare chiar aşa să fie? Irevocabil?

În lumea puterii unui „big brother” soft, valorile perene sunt trimise în catacombe culturale. Libertatea este persecutată prin „peer pressure”, dar îşi găseşte propriile resorturi. Şi dacă vorbim despre catacombe, evident vom ajunge şi la… underground. Este greu de intuit ce va mai rămâne din cultura europeană. Poate că ieşirea din efemer nu este decât o iluzie, însă încercarea dă rostul existenţei sau măcar indicii despre el.

Ne bucurăm de vremuri în care orice conţinut cultural este accesibil online, de cele mai multe ori gratuit. Avantajele sunt evidente. La nivel practic, oricine a prins perioada în care casetele sau discurile se dobândeau cu trudă ştie că acele albume, şi nu miile aflate astăzi la doar un click distanţă, au fost cele mai ascultate, aproape învăţate pe de rost, uneori până ce firavul suport fizic s-a risipit. Vor spune unii că este o nostalgie de cvadragenar. Posibil, dar ea nu explică totul. Abundenţa duce uşor la indolenţă şi, în plus, orice suport virtual are o undă de relativism care se reflectă şi asupra percepţiei noastre.

Să nu fim ipocriţi – cu toţii ascultăm muzică pe suporturi virtuale, citim articole sau poate chiar cărţi de pe site-urile de specialitate, vedem filme descărcate ilegal. Dar omul are nevoie de statornicie la fel de mult ca de schimbare. În cele din urmă, în planul superior, ambele dispar sau se contopesc către o realitate mai adâncă. Dar cât suntem încă aici, în imanent, făcuţi din carne şi oase, cu cinci simţuri şi nenumărate emoţii legate într-o anumită măsură de ele, un CD sau o carte – sau o revistă – sunt parte a existenţei noastre. Mărturie stau teancurile de reviste şi rafturile de CD-uri sau discuri de vinil din încă nenumăratele colecţii. Cu mulţi ani în urmă, Umberto Eco a vorbit într-o conferinţă la Bucureşti despre avantajele unei cărţi pe care o ţii în mână – în timp ce faci baie, stai întins pe şezlong sau… faci dragoste – în faţa lecturii pe calculator. Între timp au apărut tabletele şi argumentul devine caduc.

Nu este bine ca omul să se piardă în lucruri, să se definească în funcţie de ce are, în loc de ce este. Pe de altă parte, omul le impregnează pe toate cele din jurul său, lasă peste ele o urmă a şederii sale efemere în această lume. Este motivul pentru care, de pildă, lumea continuă să se uite pasionată, în Hard Rock Cafe-urile din lumea întreagă sau în alte locuri, la chitara lui Jimi Hendrix, geaca ponosită a lui Lemmy sau ochelarii de soare ai lui John Lennon. Vă puteţi imagina o vizită într-un muzeu cu holograme sau ecrane gigantice? V-ar trezi aceleaşi emoţii? În fond, discuţia este simplă. Avem nevoie de ceva palpabil, fiind noi înşine palpabili. Şi oricât de perfectă ar fi holograma plimbată acum în turnee mondiale, niciodată nu va putea înlocui prezenţa lui Ronnie James Dio.

Și nimic nu poate înlocui hârtia asta lucioasă pe care o țineți în mână și care, dacă o socotiți vrednică, va fi în biblioteca voastră și peste 50 de ani, când orice știre virtuală de astăzi se va fi risipit în neantul biților.

(Paul „Slayer” Grigoriu)