Despre viitorul album Rezident Ex și turneul din acest an, alături de Tavi Iepan (Interviu)

736 vizualizări

REZIDENT EX,  trupă cu vechime și cunoscută, printre altele, și pentru membrii care au activat în trecut în trupa Cargo, revine în atenția fanilor săi cu un nou material anul acesta, alături de o surpriză și mai plăcută – 6 concerte programate pentru România!
Și pentru că turneul acesta se anunță a fi unul special, am stat de vorbă cu Tavi Iepan, care ne-a povestit câte ceva despre trupă, dar și planurile pe care le au pentru viitor.

A trecut mai mult de un an de când ați anunțat lansarea noului album. Ce s-a întâmplat în tot acest timp?

Și pentru noi așteptarea a fost lungă, mai ales că albumul putea fi lansat și acum un an jumate, dar probabil că așa trebuia să fie.  Pe lângă lucruri neprevăzute și dramatice cum a fost incendiul de la Colectiv sau accidentul de motocicletă al lui Matthias, am mai avut și alte “experiențe” care ne-au întârziat și care puteau fi probabil evitate. În cazul nostru, însă, ne-am dat  seama când era prea târziu.

Rezident Ex turneu

De ce nu cântați mai des in Romania ?

După cum am mai spus cu alte ocazii, cei mai mulți dintre membrii formației au o agendă foarte încărcată cu sesiuni de studio, concerte în alte proiecte și perioade mai intense cu priorități, unele și de ordin privat.

Pe scurt, dacă noi avem concerte în România  pe care trebuie să le programăm cu ceva timp înainte pentru ca fiecare să fie liber. Ăsta e un lucru valabil, de altfel, în această branșă peste tot. Diferența dintre un band care locuiește în România si noi este că noi trebuie să avem biletele de avion cumpărate cu două luni înainte sa rezervam hoteluri, să trimitem echipamente  ș.a.m.d.

 Colaborați cu vreun organizator din România ?

Aici ar fi ceva mai multe de spus, pentru că este vorba de încredere. În cazul în care te bazezi pe cuvântul altuia și pe ce face sau mai bine zis nu face, ești mult mai dependent decât cineva care este la fața locului și poate controla ce și cum se întâmplă și poate acționa în consecintă.

Iar când o treabă din asta nu funcționează sau “functionează” total contrar, te dă peste cap, nu pentru două săptămâni sau o lună, ci pentru jumătate de an din motivele explicate la început.  Nouă ni s-au “întâmplat” câteva episoade de genul ăsta.  Și la început am spus « ok, ăsta-i neserios », dar când treaba se repetă și după același model intri la bănuieli.

O să spuneți « probabil ați cerut prea mult și oamenii nu pot să plătească… ». Și acum intervine faza interesantă: nu era vorba de bani, riscul financiar era la noi, dacă treaba funcționa, ei erau plătiți, iar dacă nu, investiția financiară și așa era a noastră – investiție în Studioul unde s-a imprimat albumul, în Clip Video, material pentru PR, Producția CD-ului efectivă, venirea la concerte în perioadă stabilită etc.

Și modelul este următorul: la început “Totul este ok, facem, dregem” după care nu se întâmplă nimic…, dar « Totul este sub control » după care brusc nu mai răspunde nimeni la telefon și dacă totuși prinzi pe unul din greșeală, răspunde că nu știe cine-l sună. A intervenit ceva …un “super business “ de care trebuie să se ocupe 26 din 24 sau « hai să  amânăm cu câteva săptămâni … »

Toate astea mi-au amintit de un documentar despre infiltrarea trupelor Rock și Punk din DDR înainte de 89 unde apărea acel cuvânt cheie folosit de STASI, Siguranța Statului, în actele de protocol ale acelora care erau considerați “dușmani ai sistemului“ și anume “zersetzung”.  Direct tradus însemnă „descompunere” și erau acțiuni care presupuneau  izolarea, controlul și manipularea prin tot felul de metode a unor grupuri sau persoane.

Îmi pare rău să aflu că întâmpinați atâtea greutăți, și că nu se poate pune baza pe cuvântul multora dintre oamenii din showbiz. Cum vedeți perspectivele Rezident Ex în această situație ?

Nu toți ne iubesc.
Și aici nu mă refer la iubitorii de rock. Este normal că fiecare să aibă preferințele, simpatiile, antipatiile, gusturile  sau opțiunile lui în privința muzicii și departe de noi gândul că am putea satisface pe toată lumea. Din discuții cu mai multe persoane am aflat și lucruri care m-au surprins și că nu ni se întâmplă numai nouă.

Există un anumit  „establishment“ care are o filozofie de genul: ce se întâmplă în România pe plan musical a fost este și va fi al nostru și nimic sau nimeni nou nu este binevenit cu atât mai puțin tolerat.

Iar lucrul acesta nu se oprește aici ci se trece la fapte de genul “sa moară capra vecinului “ inducând mai prin aluzii sau direct unor organizatori de spectacole, festivaluri sau manageri de cluburi  “vezi dacă lucrezi cu ei nu mai lucrăm noi cu tine.” Și mai este o categorie care are o satisfacție în a incita pe unii impotriva altora și cu cât tensiunile cresc, chiar dacă nu pe față, cu atât se simți mai bine și cu jobul la zi.

Deja aștept și mă aștept la „surprize“ din punctul asta de vedere.  Că din întâmplare cei de care vorbesc se vor “trezi” obligați să cânte  în aceeași perioadă și dacă se poate în aceeași zi.  Dacă nu se poate altfel antedatând o postare și susținând cu nonșalanță  “noi am fost primii…”sau “alții au organizat, noi suntem doar invitași”.  Mai există o variantă, dar toate la momentul potrivit.

Am ascultat câteva piese pe care ni le-ați trimis și sunt foarte impresionat de muzică și de sunetul pe care le-am ascultat. Spuneți-ne mai multe despre cum au decurs imprimările în Hamburg.

Revenind la muzică, sunt mulțumit de albumul nou. Sunt bucuros că am găsit în Schrodey producătorul nostru de la Absurd–Studios-Hamburg pe cineva cu multă experiență și care a înțeles cum dorim să sune acest material.

Adică un sunet direct și “cinstit”, cum spunem noi, reducând la minim efectele și alte trucuri psihoacustice. Un sunet, atunci când îl asculți, ai senzația că trupa se află direct “în fața nașului “, culoarea sunetului fiind obținută în mare măsură direct de la sursă cu o microfonare multiplă și foarte atentă.

Că este vorba de chitare, de voce sau de tobe, totul a fost cu grijă ales și setat în așa fel încât sunetul să fie deja acolo cu sound-ul și intensitatea pe care o dorești.  Este o muncă intensă și cere timp, dar rezultatele sunt pe măsură. Avantajul este că mixajul se desfășoară mult mai organic și sunetul este direct cu presiune și totodată natural.

Aveți și niște schimbări în componența trupei… Poți să-mi spui cum ați ajuns la acestea?  

Practic, schimbările nu sunt de dată recentă, line-up-ul nostru este de acum doi ani stabil – în afară de mine sunt Mattias Lange (chitară) și Christi Podratzky (bass), Sebastian Simonis (voce) și Mark Cross (tobe). Pe Seba l-am cooptat după un casting național și Mark a venit în momentul imprimării albumului. Cu amândoi am avut deja mai multe concerte  în România.

Vă doriți ca anul acesta să „punctați” doar lansarea noului produs musical sau sunteți hotărâți să vă reîntoarceți în mișcarea rock și să aveți o activitate mai bogată?

Sigur că ne dorim să avem o activitate cât mai susținută în România, prezentarea noului album și turneul de acum este dovada că ne ocupam serios de acest lucru și constitue primul pas în direcția asta.

Cum am povestit anterior, sunt și factori care nu depind numai de noi, dar cum spunea Frank Zappa într-un interviu – „băieții buni câștiga până la urmă, așa se întâmpă și în filmele Western”.

Faptul că voi trăiți la o distanță destul de mare fată de România credeți că va afecta activitatea trupei?

În mod normal, și în ziua de azi cei 1500 de Km din Hamburg până în România pe care îi faci cu avionul în două ore jumate nu ar trebui să constitue o problemă, și de fapt nici nu este.  În principal, este vorba de logistică și chiar dacă mă repet, este important să ai parteneri în România care știu ce au de făcut, își respectă cuvântul dat și, nu în ultimul rând, știu ce înseamnă actul artistic .

Locul României și apartenența la Uniunea Europeană a înlăturat multe bariere care păreau de netrecut când am început eu cariera muzicală, și dacă mergem spre o „normalitate” (și sper din tot sufletul să fie așa), faptul că un band ca REZIDENT EX cu o componență româno-germano-britanică există și prezintă un album este cea mai bună dovadă că barierele sau distanțele dispar, și cred că este mersul firesc al lucrurilor.

Pentru sfârșit, spune-ne ceva despre viitorul album.

Pe scurt, mai în glumă sau mai în serios, viitorul album este „Albastru” și o să avem ocazia în următoarele zile să descifrăm în MAXIMUM ROCK ce se ascunde în spatele acestui răspuns. Până atunci, RockOn, dragi prieteni și neprieteni!
 

 


Comentează primul

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată.


*