Vița de Vie, FronT/ 25.11.2016, Form Space, Cluj-Napoca

Trebuie să discutăm în mare despre orizonturi. După părerea mea, oamenii ar trebui să vorbească despre orizonturi cât de mult se poate. În special cele mentale deoarece acestea sunt înnăscute cu totul în noi dar și în celălalt, omul de lângă noi care este și el un orizont. În alveolele secrete ale minții umane există inventate povești care devin adevărate idei pentru mici creații, care mai de care mai originale. Din păcate, este imposibil să explorăm ce se naște în mintea unui om, trebuie să lăsăm ideea să se nască, să se dezvolte și să sperăm că undeva, cândva, va ajunge destul de departe pentru a ne putea atașa de ea. Însă, dacă minutele, chiar secundele ar fi toate egale, cum le vedem indicate în ceasuri, nu am avea timp să analizăm ce se petrece în interiorul lor, noroc că muzica are semnificația mai amplă și se aranjează de-a lungul timpului. Astfel, din această manieră mult prea filozofică am încercat să mut din abstract în concret ideea ce s-a conturat în jurul noului și mult așteptatului album Vița de Vie, „Șase (+)”: o capodoperă, după părerea mea, care a fost îngropată mult timp în mințile a cinci muzicieni mult prea talentați. 

Am fost entuziasmat și grăbit să ajung într-o gri după-amiază de toamnă, extrem de rece și grațioasă la faraonicul stadion din centrul orașului Cluj-Napoca. Aerul era umed și întunecos pe alocuri, datorită ceții dense, umplând pământul cu desene tremurătoare. Am avut de ajuns într-un spațiu recent nou deschis, Form Space, aflat la marginea unui peisaj alterat de nuanțe gri, moderne, cu cele verzi,  degradate de galben și ruginiu. Clubul, născut din reminiscențele fostului Boiler, aflat mult mai departe de stadion, a adoptat o atmosferă caldă și deschisă, fiind o nouă oportunitate pentru formațiile de astăzi de a se exprima într-un spațiu plin de calitate, fără urme de kitch. Astfel, concertul formației Vița de Vie, care își promovează ultimul material discografic, alături de clujenii de la FronT, s-a pliat perfect la locul potrivit, la timpul potrivit.

FronT este o trupă consacrată din valul de formații metal clujene, înființată în anul 2009 de chitaristul Ciprian Slav, fost membru Target, și solistul Mihai Șarlea. Formația abordează un stil bazat pe structura alternative metal-ul american, combinat cu mici accente de stoner metal, pe care l-am mai auzit la formații precum Godsmack, Down sau Breaking Benjamin. În legătură cu evenimentul de ieri seară, FronT a cântat fără basistul Paul Tenciu, care a suferit recent un accident, acesta fiind înlocuit temporar de Albert Freeman, fost membru Sounds Of The Attic. În ansamblu, formația s-a descurcat destul de bine, în fața unui public destul numeros (semn că acesta devine din ce în ce mai educat). Nu pot să nu observ talentul și profesionalismul cu care FronT s-a prezentat, datorită vocii fenomenale, dublată de un spectru muzical variat. Am reținut piesele „Left Inside”, „Alive” și „Clipa 0”, pe care le-am mai ascultat de nenumărate ori astăzi: sunt puternice, emoționale, ritmate. Am remarcat și gestul lui Mihai de a închina și una dintre piesele trupei pentru cei care au decedat anul trecut în urma tragediei din Colectiv, atrăgând publicului atenție că astfel de evenimente nu ar trebui uitate și repetate. Din păcate, show-ul a fost destul de scurt, după părerea mea, însă aștept cu mult interes albumul de debut.

frontform

Mi-ar trebui nenumărate pagini să vorbesc despre întreaga activitate a formației Vița de Vie, dovadă fiind introducerea pompoasă de mai sus, care mi se pare de ajuns, astfel că mă vor rezuma doar la poveștile generate de lansarea noului album „Șase (+)”, de care pur și simplu m-am îndrăgostit (vă reamintesc că am făcut o analiză mult mai detaliată a noului material, pe care o puteți citi AICI). Lansat via Universal Music Romania, albumul reprezintă prima parte a unui concept mai mare, partea a doua fiind așteptată undeva în luna mai a anului viitor (după spusele lui Adrian Despot, s-ar putea să fie lansat în Cluj-Napoca printr-un concert special, utopic însă după părerea mea). După o campanie de promovare masivă pe Internet, a urmat concertul de la Arenele Romane din București, succedat de această dată de cel din Form Space în Cluj-Napoca. După o pauză potrivită, în care am avut timp să ne tragem puțin sufletul, cei cinci membrii Vița de Vie s-au urcat, debutând în forță cu prima piesă de pe „Șase (+)”, „Inimi Surde”, urmată în același mod de „Colțul Meu”. Atmosfera s-a schimbat complet odată cu consacratul șlagăr „Basul și cu Toba Mare”: riff-urile s-au completat rapid și agresiv, vocea a devenit hârjâită, iar publicul a început să se miște. Polul opus și-a făcut apariția odată cu schimbarea chitarelor electrice cu cele electrice pentru piesele „Luna Și Noi”, pe care Despot a prezentat-o ca fiind melodia care a prins cel mai bine la public de la lansare, „Alungă Tăcerea” (în varianta din 2013), și „Fetish”, care de fiecare dată când o ascult live afirm răspicat că se distanțează enorm de varianta de studio care, din punctul meu de vedere, nu a reușit să capteze sentimentele dorite în puținele versuri dublate de riff-urile joase, pătrunzătoare. Un moment special a avut loc înainte de piesa „Iamma”, atunci când Ciprian Slav s-a urcat pe scenă pentru a cânta piesa „Iamma”, asta înainte de o scurtă discuție „bătrânească” între chitarist și Despot în care s-au contrariat pe anul în care au colaborat cei doi pentru prima dată. Al doilea moment special, total neașteptat, a fost interpretarea cover-ului „Vino la mine” după N&D, încât aceasta nu era introdusă în setlist-ul inițial. Rezultatul direct a fost acela că s-a accelerat finalul, iar după un bis intens cerut, am ascultat „Pe Plajă în Vamă la 5” și „Praf de Stele”, balade care au strâns sufletul publicului într-un mic ghem de sentimente, ce au explodat apoi în ropote de aplauze și urale, care nu reușeau să se mai contenească.

vitaform

Photo Credits: Vlad Cupșa / Form Space

 


Comentează primul

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată.


*